34.
tion had tot 1912 de naam "Hugo-waard",
daarna werd het "Heerhugowaard" en in
1948 werd het gewijzigd in
"Heerhugowaard-Broek op Langedijk"
Vanaf 1976 heet het weer gewoon
"Heerhugowaard"
In 1878 is de verbinding met Amsterdam
klaar en de lijn is blijkbaar een succes.
Boven Alkmaar worden nog diverse halte
plaatsen geopend. Met de opening van de
lijn Alkmaar-Hoorn in 1898 krijgt
Heerhugowaard er een halte bij aan de
Middelweg. Deze doet dienst tot 1938.
Verder komt er nog een aftakking iets ten
noorden van het Heerhugowaardse station
naar de Broekerhoek. Dit "Lijntje van
Swager" is eigenlijk een particulier initia
tief en dient als aanvoerlijn van tuinbouw
producten voor de Broekerveiling. Het
verhaal gaat dat bij de eerste rit met enke
le goederenwagons de rails onmiddellijk
verzakte onder het gewicht van de loco
motief. De wagons werden voortaan met
paarden van en naar het station getrokken.
Verder komt er omstreeks 1907 bij
St.Pancras een afslag naar Broek op
Langedijk. Dit "Groentelijntje" is vooral
aangelegd t.b.v. de Broekerveiling maar er
is ook een eenvoudig station voor perso
nenvervoer op de plaats waar nu de chips
fabriek is. Deze lijn doet dienst tot 1926.
Het station van 1865 in Heerhugowaard is
in gebruik tot 1967. Dan wordt het afge
broken en vervangen door een standaard
station van het type Douma. In 1990
wordt een nieuw hoofdgebouw aan de
oostzijde van de spoorlijn gebouwd dat op
18 mei van dat jaar door de toenmalige
burgemeester J. Stuifbergen wordt
geopend.
fT
Linksboven:
Station Alkmaar omstreeks 1900
Midden:
Station Noord-Scharwoude omstreeks 1900 Dit station
lag aan de Laanderweg, nu Heerhugowaard-De Noord
Onder:
Station Heerhugowaard omstreeks 1950