van de Schermer. Voor het eerst kon men
vanuit de ringvaart van de Waard naar het
zuiden varen, iets wat Alkmaar eeuwen
lang had tegengehouden. Nu mocht het
omdat het van geen enkel economisch be
lang meer was. Het wegvervoer nam toe
en Alkmaar richtte zich niet meer op de
vaarwegen, maar op de grote verkeerswe
gen. Die moesten natuurlijk allemaal naar
de stad leiden, zodat de automobilist tot
de dag van vandaag bemerkt datje nog
steeds niet fatsoenlijk om de kaasstad
heen komt. Met de verbreding van de
ringvaart verdween ook het buurtschapje
aan de Huygendijk, met het café 'Het
Hengelaartje' en ook de oude boerderij
van Akkerman die eens bij Jan Boyens
overtoom hoorde. Alleen een kolk daar bij
de Nollenbrug herinnert nog aan de plaats
waar deze overhaal heeft gestaan.
handbediening voor het overbrengen van
personen van Heerhugowaard naar de
overkant, de Sluiskade van Broek op
Langedijk. Dit pontje bestond daar al
sinds mensenheugenis, omdat eeuwenlang
een brugverbinding naar Broek ontbrak.
Oorspronkelijk roeide de watermolenaar
van de vlakbij gelegen molen van
'Zwaantje' indertijd de reizigers over de
ringvaart. Hij had daar een aardige bijver
dienste aan. Gerrit de Wit zag daar de
voordelen wel van in en begon aan de
Broeker kant van de ringvaart een her
berg.
Broekhorner
Met de komst
Langedijk gingen
steeds meer tuinders
uit Heerhugowaard
daar hun producten
veilen. Zij brachten
hun waar dan per
paard en wagen naar
de Westdijk bij de
Broekerhoek, vlakbij
de molen daar aan de
ringvaart. De produc
ten werden vervolgens
overgeladen in schui
ten die in de ringvaart
lagen. Ook was daar
een klein voetveer met
overhaal
van de veiling in Broek op
Gratis overtocht
Hij liet er een pontje varen, zodat bezoe
kers van zijn café niet meer afhankelijk
waren van de watermolenaar. Voor het
overbrengen via dit voetveer, ook 'over
halen' genoemd, betaalde men één of
twee centen. Bezoekers aan Gerrit de Wits
herberg mochten gratis over. Een brugver
binding tussen Heerhugowaard en Broek
kwam er pas omstreeks 1877 met de
Klaas van de Molenbrug, zo genoemd
naar de eigenaar ervan. Het was een voet
brug vanaf de Westdijk, over de ringvaart
naar de Prins Hendrikkade in Broek op
Langedijk. Klaas hief op de brug tol, want
hij wilde zijn bouwkosten eruit hebben.
Pas in 1914 werd het een openbare weg.
Later werd de brug verbreed en geschikt
voor paard en wagen en later auto's. De
Waarders gingen toen over die brug met
hun tuinbouwpro
ducten om die op
de Prins
Hendrikkade in
Broek te laten vei
len.
Uit het oud archief
van de gemeente
Heerhugowaard
blijkt dat in 1912
door C. de Boer
uit Stompetoren
aan het provinciaal
bestuur toestem
ming werd
De Westdijk bij de
Broekerhoek in 1930.
De kool wordt met boe
renwagens aangevoerd
en oveigeladen in schui
ten. De vrouw links
staat in het vaarpontje.
Op de achtergrond het
stationsgebouw en
rechts de schoorsteen
van de melkfabriek De
Kroon aan de Stations
weg.
De Broekhornerpolder
met het druipland de
Vlaarding. Via de
Molentocht en het sluis
je bij de Vlaarding
kwam men bij de
Broekhorner overhaal.
Op de plaats van de
Molentocht ligt nu het
gemeentehuis en het
winkelcentrum
Middenwaard.