van de Schermer. Voor het eerst kon men vanuit de ringvaart van de Waard naar het zuiden varen, iets wat Alkmaar eeuwen lang had tegengehouden. Nu mocht het omdat het van geen enkel economisch be lang meer was. Het wegvervoer nam toe en Alkmaar richtte zich niet meer op de vaarwegen, maar op de grote verkeerswe gen. Die moesten natuurlijk allemaal naar de stad leiden, zodat de automobilist tot de dag van vandaag bemerkt datje nog steeds niet fatsoenlijk om de kaasstad heen komt. Met de verbreding van de ringvaart verdween ook het buurtschapje aan de Huygendijk, met het café 'Het Hengelaartje' en ook de oude boerderij van Akkerman die eens bij Jan Boyens overtoom hoorde. Alleen een kolk daar bij de Nollenbrug herinnert nog aan de plaats waar deze overhaal heeft gestaan. handbediening voor het overbrengen van personen van Heerhugowaard naar de overkant, de Sluiskade van Broek op Langedijk. Dit pontje bestond daar al sinds mensenheugenis, omdat eeuwenlang een brugverbinding naar Broek ontbrak. Oorspronkelijk roeide de watermolenaar van de vlakbij gelegen molen van 'Zwaantje' indertijd de reizigers over de ringvaart. Hij had daar een aardige bijver dienste aan. Gerrit de Wit zag daar de voordelen wel van in en begon aan de Broeker kant van de ringvaart een her berg. Broekhorner Met de komst Langedijk gingen steeds meer tuinders uit Heerhugowaard daar hun producten veilen. Zij brachten hun waar dan per paard en wagen naar de Westdijk bij de Broekerhoek, vlakbij de molen daar aan de ringvaart. De produc ten werden vervolgens overgeladen in schui ten die in de ringvaart lagen. Ook was daar een klein voetveer met overhaal van de veiling in Broek op Gratis overtocht Hij liet er een pontje varen, zodat bezoe kers van zijn café niet meer afhankelijk waren van de watermolenaar. Voor het overbrengen via dit voetveer, ook 'over halen' genoemd, betaalde men één of twee centen. Bezoekers aan Gerrit de Wits herberg mochten gratis over. Een brugver binding tussen Heerhugowaard en Broek kwam er pas omstreeks 1877 met de Klaas van de Molenbrug, zo genoemd naar de eigenaar ervan. Het was een voet brug vanaf de Westdijk, over de ringvaart naar de Prins Hendrikkade in Broek op Langedijk. Klaas hief op de brug tol, want hij wilde zijn bouwkosten eruit hebben. Pas in 1914 werd het een openbare weg. Later werd de brug verbreed en geschikt voor paard en wagen en later auto's. De Waarders gingen toen over die brug met hun tuinbouwpro ducten om die op de Prins Hendrikkade in Broek te laten vei len. Uit het oud archief van de gemeente Heerhugowaard blijkt dat in 1912 door C. de Boer uit Stompetoren aan het provinciaal bestuur toestem ming werd De Westdijk bij de Broekerhoek in 1930. De kool wordt met boe renwagens aangevoerd en oveigeladen in schui ten. De vrouw links staat in het vaarpontje. Op de achtergrond het stationsgebouw en rechts de schoorsteen van de melkfabriek De Kroon aan de Stations weg. De Broekhornerpolder met het druipland de Vlaarding. Via de Molentocht en het sluis je bij de Vlaarding kwam men bij de Broekhorner overhaal. Op de plaats van de Molentocht ligt nu het gemeentehuis en het winkelcentrum Middenwaard.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Overhaal: historisch magazine Heerhugowaard | 2005 | | pagina 35