haar zonen tot de bedelstaf gebracht. De stad had namelijk helemaal geen belang bij een goed functionerende overtoom. Elk schip dat naar Eelmoet voer om door haar over de Huygendijk te worden gezet, ging immers met zijn producten naar de markt in Amsterdam of Haarlem in plaats van naar Alkmaar. Doordat de Jan Boyens overtoom niet meer werkte, werden de schepen van de Langedijkers, Niedorpers en andere boeren uit de kop van Noord Holland, gedwongen via een omweg over het Vronermeer bij Sint Pancras en langs Oudorp naar Alkmaar te varen om van daar via de Voormeer in de Schermer uit te komen. En dat was precies wat de Alkmaarders wilden. Stadsvuil De gedupeerde West-Friese dorpen lieten het er niet bij zitten. In 1562 verzochten zij de Raad van Holland een schutsluis te mogen maken in de Huygendijk, zodat zij de overtoom niet meer nodig hadden en ongestoord via de ringvaart van de Heerhugowaard naar de Schermer konden varen. Alkmaar kocht onmiddellijk het stuk Huygendijk op waar de dorpen de sluis wilden bouwen. De sluis kwam er dus niet. En om het allemaal nog erger te maken, besloot Alkmaar de doorvaart via haar stad naar de Schermer flink te gaan belemmeren om de boeren uit het noorden te dwingen hun koopwaar op de Alkmaarse markt aan te bie den. Op een dag zagen schippers uit de Langedijk en Schagen dat de Alkmaarders warempel hun eigen stadssingel volsmeten met stadsvuilnis en puin. Het werd er zo ondiep dat de schippers gedwongen waren met de kleinste schepen rond Alkmaar te varen. Soms la gen er wel dertig schepen vast die alleen met veel mankracht en paarden over de obstakels heen getrokken konden wor den. Alkmaarse dominantie Maar daar bleef het niet bij. Om de schip pers te dwingen hun goederen in Alkmaar op de markt te brengen werden bruggen verlaagd en sluisjes vernauwd. Een markt schipper uit Nieuwe Niedorp werd in 1656 aangehouden door Alkmaarse belas tinggaarders, toen hij met enkele in Amsterdam geladen vaten Franse wijn op weg naar huis de stad passeerde. Ondanks het feit dat hij over de juiste papieren be schikte, werd zijn lading toch in beslag genomen. Een deel van de wijn werd di rect op de kade soldaat gemaakt. Ambtenaren waren in die tijd nog niet on kreukbaar en de arme Niedorper voer ver volgens berooid naar huis. Nog jarenlang bleef Alkmaar voor de scheepvaart een groot obstakel. Om Alkmaar kwam je niet zo gemakkelijk meer heen. Kanalisatie In 1938 werd een eerste uitvoering gege ven aan het West-Friese Kanalenplan, die voorzag in een betere scheepvaart verbin ding in geheel West-Friesland. Een plan dat eigenlijk eeuwen te laat kwam en juist toen de heren bestuurders het eens waren, kwam het wegvervoer opgang en was ver betering van de vaarroutes meteen al een achterhaald plan. Maar stoppen was niet aan de orde en dus werd er gegraven. De gehele ringvaart aan de westzijde van Heerhugowaard, van Oudorp naar Oudkarspel, werd verbreed, waardoor er een open verbinding ontstond tussen de ringvaart van de Heerhugowaard en die De buurtschap aan de Huygendijk in 1935. We kijken vanaf de Westdijk hoek Huygendijk op de Breelaan, de toenmali ge enige verbinding tussen Heerhugowaard en Oudorp. Door de verbreding van de ring vaart moest deze btiurt verdwijnen. Links wordt de boerderij van Akkerman gesloopt. Daarachter lag de overtoom van Jan Boyen. Geheel rechts café De Hengelaar van Piet Leering. Op de achtergrond de molens van Oudorp. Hier ligt nu de Nollenbrug. itVt

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Overhaal: historisch magazine Heerhugowaard | 2005 | | pagina 34