Bij modernere versies van overhalen, ge bouwd begin vorige eeuw, zien we behal ve handkracht ook benzinemotoren en elektromotoren de 'lier' bedienen en zijn de hellingen voorzien van rails met daar op een lorrie op vier wielen. De rails lie pen aan beide kanten van de dijk een heel eind onder water door. De lorrie werd dan naar beneden gedraaid tot onder de boot die over de dijk getrokken moest worden. Met het omhoog trekken van de lorrie kwam dan ook de boot mee omhoog. Overhalen aan de Oostdijk De oudste overtoom of overhaal bij Heerhugowaard is die van het Oude Niedorper Verlaat. In 1532 is deze al ver dwenen en door een schutsluis (of verlaat) vervangen. Ook Oudkarspel had een over toom om vanuit het Geestmerambacht in het meer De Waard te komen. Ook deze werd vervangen door een sluisje. Zodra er sprake was van het droogleggen van het meer de Grote of Zuider Waard werd er ruzie gemaakt tussen de steden Alkmaar en Hoom over de vaarverbindin- gen van de nieuwe polder naar hun ste den. Beide steden zagen de boeren uit de omliggende dorpen met hun producten het liefst naar de markt in hun stad komen. Hoe minder belemmeringen via open vaarverbindingen hoe aantrekkelijker de vaart naar hun stad was. De stad Hoom zag de bui al hangen. Alkmaar, de initia tiefnemer van de drooglegging van de Waard, kon hier wel eens een belangrijk voordeel verkrijgen en dat bleek ook toen Hoom bemerkte dat Alkmaar door de aan leg van de Hoomse Vaart een directe ver binding met de nieuwe polder kreeg. Hoom verzette zich dan ook hevig tegen de inpoldering van de Waard, mits de in- polderaars ook een goede vaarverbinding naar Hoom garandeerden. Zij eisten een aparte vaart vanaf Heerhugowaard rechtst reeks naar Hoom. Die vaart kwam er uit eindelijk niet en Hoom moest het doen met de bestaande overhalen aan de Oostdijk: de Opdammer Overtoom, de Hensbroeker Overtoom en de Overtoom bij Rustenburg. Via deze overhalen kon men van Heerhugowaard naar Hoom va ren. De overhaal van Hensbroek was nog in gebruik tot de jaren vijftig van de vori ge eeuw. De Hensbroekers veilden inder tijd hun producten in Obdam, maar omdat ze niet, zoals de Obdammers, katholiek waren, hadden ze geen stemrecht in het bestuur. De Hensbroekers maakten toen gebmik van hun overhaal om via de Waarder ringvaart hun producten naar de Broeker veiling te brengen die in niet-ka- tholieke handen was. Overhaal te Rustenburg Rond de overhaal bij Rustenburg is eeu wenlang veel te doen geweest. Hoom en Alkmaar speelden daarin en belangrijke rol. Als steden met een belangrijke markt beconcurreerden zij elkaar. Hoom wilde graag dat ook de tuinders uit het westelij ke deel van West-Friesland met hun pro ducten naar haar markt kwamen. De over haal bij Rustenburg stond er al omstreeks de eerste helft van de zestiende eeuw. Hoom wilde in 1571 deze vervangen door een sluis. De 'dorpers van de Langedijk en de lieden van de Waardgeerzen (stuk jes land aan de rand van het meer De Waard)' zouden dan gemakkelijker de markt in Hoom kunnen bezoeken. Daarbij kwam dat de overhaal te klein was gewor den voor de grotere marktschuiten. Alkmaar protesteerde fel tegen dit plan. Toen het materiaal voor de bouw van een sluis bij Rustenburg werd aangevoerd, trokken de Alkmaarders erop uit om dat in brand te steken. Het gevolg was dat beide steden elkaar in de haren vlogen tot op provinciaal niveau. Alkmaar bleek mach tige vrienden te hebben in Haarlem en de sluis bij Rustenburg kwam er niet. Het enige wat Hoom kon doen was de over haal vernieuwen. Tijdens de drooglegging van de Heerhugowaard in 1631 ondernam Hoom nog een poging om in de Berkmeerdijk (ook de huidige Oostdijk heette indertijd Berkmeerdijk) een door vaart te realiseren. Ook dit wist Alkmaar te voorkomen. In 1727 probeerde Hoom het weer, maar tevergeefs. Rond 1900 werd de overtoom van Rustenburg voor zien van rails en een lorrie, zodat het 'overhalen' wat gemakkelijker ging. Dit

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Overhaal: historisch magazine Heerhugowaard | 2005 | | pagina 32