H ch op telijk tot stand k roek angedijk het I? ris Martin Wagenaar November 2022 7 Vanaf de tweede klas kwam je dan in het schoolgebouw dat uitzicht gaf op de Nederlands Hervormde kerk. Bij een uitvaart op de achter de kerk gelegen begraafplaats moesten onze gordijnen in de klas altijd worden gesloten. Begrafenissen waren bij uitstek 's middags na half twee, na aanvang van onze school. De school moet daar, vanaf het moment dat de Neder duitse Gereformeerde Kerk de publieke kerk van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden was ge worden, hebben gestaan. Predikanten werden vanaf dat moment met overheidsgeld betaald en scholen vanuit deze kerk aangestuurd. Al snel werden voor het geven van onderwijs onderwijzers aangetrokken, omdat het te veel werk was voor de predikanten om dat erbij te doen. Onderwijzers kregen ook veel andere taken erbij ter on dersteuning van de kerk. Vaak was de onderwijzer koster van de kerk, doodgraver en voorzanger. Op welk moment het onderwijs in Broek van de grond kwam is niet precies terug te halen, maar Dr. D. Lange- dijk schrijft in zijn boek "De geschiedenis van Langedijk" (blz. 41) over de schoolmeester Simon Braak die op 21 april 1678 als onderwijzer begon en dat 54 jaar lang in Broek is blijven doen. Simon Braak was zeker niet de eerste onderwijzer, maar eerdere gegevens zijn niet terug te vinden. Mijn allereerste schooljaren bracht ik in Broek op Lan gedijk door op en rondom de 'Staase Plaas'. De eerste klas was tegenover het gemeentehuis in de aanbouw van voormalig café 'De Witte Zwaan' dat door de afgeschei denen van Artikel 31 op zondag als kerk werd gebruikt. Vlnr. de pastorie, Nederlands Hervormde Kerk, openbare lagere school en de schoolwoning Het onderwijs in vroeger jaren De basis voor ons huidige onderwijs werd gelegd in de periode 1795 - 1814 in de tijd dat de Fransen het hier voor het zeggen hadden. Deze periode geldt als een tijd waarin alle sectoren van politiek en maatschappij werden vernieuwd en gemoderniseerd. Voor de inwoners en be stuurders van Broek op Langedijk moeten al die verande ringen een ware revolutie zijn geweest. De Schoolwet van 1806 legde het al in 1795 ingevoerde beginsel van klassikaal onderwijs vast. Doelstelling van het onderwijs werd de opvoeding tot maatschappelijke en christelijke deugden. De wet regelde onder meer de vereisten waaraan on derwijzers dienden te voldoen en ook de schooltijden werden vastgelegd. Tevens werd het toezicht op de scholen geregeld. Er kwam onderscheid tussen openbare en bijzondere scholen en daar mee werd een beginsel ingevoerd dat de Nederlandse politiek meer dan een eeuw zou domineren. In al zijn primitiviteit was de Schoolwet van 1806 een vernuftig wetgevingspro duct, dat ook internationaal aandacht trok. Vijftig jaar zou de wet standhouden, maar er kwam wel kritiek op. Rechtzinnig-pro- testanten hekelden het nogal vage - voor de in hun ogen christelijke staat die Ne derland was - criterium van de 'christelij ke deugden'. Die kritiek werd vanaf 1830 vooral verwoord door Groen van Prinste- rer. Hij wilde feitelijk openbare christelijke scholen. Het grondwetsartikel werd in 1857 door het kabinet Van der Brugghen uitgewerkt in een nieuwe 'Schoolwet'. Voorgesteld was ook bijzondere scholen te subsidiëren, maar door amendering werd dat geschrapt. Zo bleef de gemengde openbare (neutrale) school gehandhaafd. An tirevolutionairen en katholieken gingen na 1857 streven naar subsidie voor bijzondere (christelijke) scholen. Die 'schoolstrijd' werd verhevigd, nadat in 1878 onder het liberale bewind een herziening van de Lager-onderwijs- wet was gerealiseerd. Die wet verscherpte de eisen aan het onderwijs (wat tot meer kosten leidde), maar hand haafde het beginsel dat bijzondere scholen niet werden gesubsidieerd. De schoolwet van 1857 maakte ruimte voor bijzondere scholen en in 1860 leidde dit in Amsterdam tot de op richting van de Vereniging voor Christelijk Nationaal Schoolonderwijs. Deze vereniging had tot doel om door subsidie de oprichting van bijzondere christelijke scholen te steunen omdat overheidssubsidie uitbleef. O oe in o o o onderwijs Kerk. BROEK OP LANGENDIJK.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Van Otterplaat tot Groenveldsweid - Langedijk | 2022 | | pagina 9