E- 7-W-
Het veilinglijntje van Noord Scharwoude Dorp
November 2022
55
De voetbalclub Vitesse '22 uit
Castricum diende bij de NS
een verzoek in om een suppor
terstrein te laten rijden voor de
uitwedstrijd te Oudkarspel.
Op zondag 14 december 1947
gingen de supporters uit Cas-
tricum op die manier per trein
naar Noord Scharwoude Dorp.
Aankomst om 14.07 uur aan
de losweg en vertrek om 16.54
uur. Voor 1,50 waren speciale
treinkaartjes te koop.
Engels wissel 16 de goederenlijn op. Ze keerden terug via
afbuigend Engels wissel 16 en het dan rechtliggend vei-
ligheidswissel 15.
Voor Dorp was voorgeschreven dat de handwissels een
voorkeursstand hadden voor binnenkomst op spoor 2.
Na spooruitbreiding in de jaren twintig, waarbij vanaf
kilometer 2.0 een omloopspoor werd aangelegd, kreeg
wissel 1 aan het begin van het emplacement een zeker-
heidsslot, waarmee het wissel vastlag richting het door
gaande spoor.
De in 1935 gebouwde hefbrug met de Roskamsluis wordt gepasseerd
door het motorbootje Wetterwille
De kort daarvoor als eerste
rood gespoten Blauwe Engel
88 kwam tot inzet op 19 juni
1960. Toen reed de NVBS,
een vereniging van spoor-
wegliefhebbers, de jaarlijkse
dieselrondrit. Met aan boord
145 deelnemers in dit treinstel
werden Medemblik, Noord
Scharwoude Dorp en War
menhuizen aangedaan. Als
trein 16437/16426 Heerhug-
owaard-Broek op Langedijk - Noord Scharwoude dorp
- Alkmaar was het dieseltreinstel op het veilinglijntje
onderweg, waarbij op het emplacement aan de Handels
kade de nodige foto's werden gemaakt. Deze foto's zijn
opgenomen in de Otterplaat van 2015.
Het talud aan de westzijde van de hefbrug in 1967. Het sein voor de brug staat op
de stand 'onveilig, stop', omdat de hefbrug in de geopende stand staat.
Het sein en de brug werden bediend door de sluiswachter.
Beveiliging en hefbrug
Op een lokaalspoorweg was telegrafisch blokstelsel een
verplichting. Dit werd ondervangen door een nieuwe be
veiliging op station Noord Scharwoude en de aanleg van
een telefoonverbinding tussen dat station en
Noord Scharwoude Dorp. Bij dienstorder
van 16 september 1915 worden de nieuwe
veiligheidsvoorschriften voor station Noord
Scharwoude gepubliceerd. De HSM plaatste
alleen een seinbord F bij kilometer 0.550 op
de goederenlijn voor de aansluiting welke
werd bediend vanuit Post II Noord Schar-
woude.
Bovendien was het aansluitspoor voorzien
van een kopspoor, een zogenoemde vei-
ligheidskop, waarbij de afbuigende wis-
selstand van wissel 15 moest voorkomen
dat onbedoeld de hoofdlijn werd opgereden.
Aan de zijde Heerhugowaard van het sta
tion werd een drievoudige bordesseinpaal
geplaatst, waarvan de linker seinvleugel E3
gold voor treinen die naar Dorp moesten
rijden. Treinen vanuit de richting Heerhugo-
waard reden dan via afbuigend wissel 17 en