Het veilinglijntje van Noord Scharwoude Dorp
November 2022
52
Op het veilinggebouw wappert de driekleur en ook de
vertrekwagens zijn feestelijk versierd. Loc HSM1034 staat
klaar met de eerste goederentrein richting Alkmaar. Dat het
emplacement nog maar net gereed is en de losweg rechts nog
moet worden bestraat is duidelijk zichtbaar. 1 september 1915.
Van de openingsrit en -festiviteiten werd een korte film
gemaakt. Die werd in 1939 nog eens door een reizende
bioscoop op de kermis in Noord Scharwoude vertoond en
bevindt zich in de NS-archieven. Tijdens de zondagopening
van het Regthuis is de film ook te zien.
De overslag van zakken aardappelen en verschillende soorten
kool in Noord Scharwoude Dorp. Dat de groenten twee keer
door de handen moesten bij de overslag van schuit naar
wagen gaf vele arbeiders werk. De opschriften van de oude
spoorwegmaatschappijen op de wagens zijn vers over
geschilderd. De foto zal dan ook in het begin van de
NS-periode in de jaren twintig zijn gemaakt.
vervolgens bossen peen uit de wagens te stelen. Ook wer
den voorwerpen in het water gesmeten. Het plaatsen van
een bord Verboden toegang voor kinderen onder 16 jaren
zonder geleider en extra toezicht door de veldwachter
moesten de overlast keren. Al in de jaren twintig moest
het emplacement met extra spoor en wisselverbindingen
worden uitgebreid. Rond 1930 bereikte het sporenplan
zijn grootste en definitieve omvang, juist in de crisisjaren
die ook negatief uitpakten voor het vervoer via deze lijn.
De producten die geveild waren konden kloetend naar de
laadplaats worden gebracht en daar direct worden
overgeladen in de spoorwagons
Het groentevervoer over wat al snel het veilinglijntje
werd genoemd 'liep als een trein'. Vanaf de opening op 1
september tot 31 december 1915 werden over de verbin
ding 1988 wagens vervoerd. 301 daarvan hadden lading
voor Noord Scharwoude Dorp en 1687 voerden groenten
af.
wagens
1988
3493
5080
5214
1446
2608
1098
2804
2726
1826
1539
717
Overzicht behandelde wagens op de laadplaats
Noord Scharwoude Dorp
Jaar
1915
1920
1925
1930
1935
1940
1945
1950
1955
1960
1965
1970
Naast de afvoer van voornamelijk landbouwproducten
bestond er ook aanvoer. Naast kolen betrof dit vooral
hout voor de firma Eecen in Oudkarspel. Eecen liet hout
uit verschillende Europese landen per trein aanvoeren
naar Noord Scharwoude Dorp. Daar werd het overge
laden in schuiten of samengevoegd tot houtvlotten en
overgebracht naar Oudkarspel.
Noord Scharwoude Dorp was ook gelijk in 1915 al ge
opend voor stukgoederenvervoer. Kleine ladingen gin
gen per 5 oktober 1936 over op de vrachtauto's van de
ATO.
De toegankelijkheid van de losweg voor iedereen gaf re
den tot zorg. De SSDN maakte melding van kwajongens
die de loodjes van de goederenwagens verbraken om