A
zmt
Het veilinglijntje van Noord Scharwoude Dorp
November 2022
51
Het veilinggebouw zou ook Noor-
dermarktbond genoemd worden.
Ook hier speelde meester Brugman
weer een sleutelrol; hij was voorzitter
van de veiling. In maart 1915 startte
de bouw en de feestelijke opening
was op 16 juni 1915. Bospeen en aard
appelen vormden de eerste geveilde
groenten. Helaas moesten de partijen
die per spoor vervoerd werden nog
steeds naar de laadplaats van het sta
tion Noord Scharwoude worden ge
transporteerd.
De spoorlijn naar het dorp was name
lijk nog niet klaar. Enkele wijzigingen
in de plannen zoals het vergroten van
de doorvaarthoogte van de bruggen
zorgden voor vertraging. Ook de be
strating van de losweg liet op zich
wachten.
Omdat het een goederenlijn betrof zou er geen stations
gebouw in Noord Scharwoude Dorp verrijzen. De HSM
zorgde voor bescheiden dagverblijf voor het spoorperso
neel. De SSDN besloot toch een gebouw neer te zetten
aan de rand van het emplacement achter de stootjukken.
Op 4 juni 1915 werd de bouw van het koffiehuis aanbe
steed door de N.V. Door de verpachting van dit koffie
huis, lees veilingcafé, kwamen er extra inkomsten binnen
en de bovenverdieping bood kantoorruimten.
Pas in het najaar van 1915 was de
spoorlijn klaar voor gebruik. “Dat he
laas de opening van de lijn niet tijdig ge
noeg kan geschieden, is voor ons allen een
teleurstelling” tekende het bestuur van de SSDN in haar
notulen op.
HSM-tenderloc 1034 kwam feestelijk versierd los uit Alkmaar om op
1 september 1915 de eerste beladen wagens op te halen
Het in 1915 door de SSDN gebouwde café Spoorzicht
enkele jaren na de oplevering. Hoewel er in Nederland
meer cafés deze naam hadden, was er geen enkele die het
spoor tot letterlijk vlak voor de gevel had liggen. Dat het
emplacement aanvankelijk uitsluitend was ingericht op
het gebruik van bescheiden tenderlocs blijkt wel uit de
korte omloopmogelijkheid in het spoor.
Noord Scharwoude Dorp rond 1918
De opening
Eindelijk kreeg de veiling van Noord Scharwoude zijn
spooraansluiting en dat was reden voor groot feest. Alle
verenigingen uit de regio werden verzocht een afgevaar
digde te sturen naar een bijeenkomst op 23 augustus van
het feestcomité om vele festiviteiten voor te bereiden. Op
1 september 1915 volgde de opening. Na een lange rede
door meester Brugman (die dus kon praten als Brug
man...) werd om 9.00 uur een veiling gehouden, waarna
twee goederenwagens fruit werden beladen voor zowel
het Duitse als Engelse Rode Kruis. Een gebaar uit het neu
trale Nederland in de Eerste Wereldoorlog. De school
kinderen kregen een dag vrij en speelden verschillende
spellen. Zang- en muziekverenigingen traden op en de
vlaggen wapperden. Om 15.00 uur volgde een toespraak
door voorzitter Verburg van de SSDN en een vertegen
woordiger van de HSM. Toen konden de eerste wagens
door HSM-tenderloc 1034 uit de serie 1005-1048 (de latere
NS 7700 'Bello') richting Alkmaar worden afgevoerd. Een
optocht met versierde fietsen en een gondelvaart sloten
de feestdag af.
De HSM werd gevraagd of een gedeeltelijke opening
rond 10 juni 1915 tot de mogelijkheden behoorde, maar
de spoorwegmaatschappij weerde dat af. Pas als alles af
was zou de lijn worden geschouwd en goedgekeurd.
n