Het veilinglijntje van Noord Scharwoude Dorp
November 2022
50
In juli 1914 werd de aanleg van de 2500 meter lange lijn
aanbesteed in Amsterdam. Ondanks vrij opdringerige ac
quisitie door de firma Orenstein Koppel werd het werk
aan een andere inschrijver gegund.
De eerste spoorbrug over de Ringvaart, die uiteindelijk
vervangen werd door een hefbrug bij de aanleg van de
Roskamsluis. Op de achtergrond is café de Hut en de
oude Roskambrug nog vaag te onderscheiden.
Laagste inschrijver voor de aanleg van grond-, spoor- en
kunstwerken was B. Groenewegen uit Haarlem die had
ingeschreven voor 126.670, flink onder de raming van
138.000. De aannemer verplichtte zich acht dagen na
toewijzing met de aanleg te beginnen. Het geheel moest
in april 1915 worden opgeleverd. Het is eind september
1914 wanneer met de aanleg wordt begonnen.
Inmiddels was in oktober 1913 besloten de veiling te bou
wen aan de Wuijversloot in Noord Scharwoude, bij het
eindpunt van de geprojecteerde spoorlijn.
Het afmijngebouw van de groenteveiling van de
Noordermarktbond
Overeenkomst met de HSM
Hoewel we zagen dat de statuten de ruimte wel gaven,
was de SSDN niet van plan het spoorlijntje zelf te ex
ploiteren. De SSDN-bestuurders Abraham Vroegop en
Peter Verburg, beiden handelaren uit Noord Scharwou-
de, tekenden op 19 februari 1915 een overeenkomst met
directeur W.F. v.d. Wijck en secretaris H. van Manen van
de HSM. In de overeenkomst werd opgenomen dat de
HSM de vervoersplicht op zich nam. Voor het overbren
gen van beladen wagens naar en van Noord Scharwoude
Dorp zou een bedrag van 0,025 per 100 kilogram aan
de SSND worden berekend, met een minimum van 2,50
per gedeeltelijk of geheel beladen wagens. Lege wagens
werden uitsluitend voor rekening van de HSM vervoerd.
Het overbrengingsloon van de eerste 1600 wagens in elk
exploitatiejaar kwam geheel ten goede aan de HSM. Voor
de volgende 1900 wagens voor de helft en het overbren-
gingsloon van de daaropvolgende 2500 wagens zou ge
heel aan de SSDN toekomen. Werden er meer dan 6000
wagens vervoerd dan werd de opbrengt gedeeld. Zou de
spoorwegmaatschappij de lijn ooit opheffen dan zou bij
beëindiging een schadeloosstelling van 200.000 aan de
SSDN moeten worden betaald. Dat bedrag kwam groten
deels overeen met de gedane investeringen en kon wor
den gebruikt om de aandeelhouders een terugbetaling te
doen.
Op 16 augustus 1912 kwam ingenieur Beumke van de
HSM kennismaken met het bestuur van de SSDN. Drie
dagen later al presenteerde de ingenieur een eerste plan,
dat vanwege de geprojecteerde hoogte van twee meter
voor de laadplaats gelijk werd afgeschoten. Na kleine
aanpassingen in het tracé (waardoor een ruimere aan-
sluitboog op de hoofdlijn ontstond), een vlakkere helling
in het spoor vanaf het emplacement, het verhogen van
de geprojecteerde vaste bruggen en de toezegging van
de ingenieur dat de losweg op 70 cm hoogte zou komen
zodat er tachtig wagens ter weerszijden konden worden
geplaatst, werden de tekeningen goedgekeurd.
Eindelijk wordt de lijn aangelegd
Na aftakking van de hoofdlijn voor station Noord Schar-
woude ging de lijn op grondgebied van de gemeente
Noord Scharwoude met een ruime boog de polder in
tot aan de noordelijke polderdijk en gemeentegrens met
Heerhugo waard bij kilometer 0.750. De lijn ging ver
volgens in een vrij rechte lijn naar het eindpunt Noord
Scharwoude Dorp. Het eerste emplacement begon bij ki
lometer 2.241 en eindigde in drie kopsporen. Acht gewo
ne wissels (met hoekverhouding 1:7) boden de rangeer-
en omloopmogelijkheden. Een bescheiden dagverblijf
voor HSM-personeel boden de opzichter en rangeerders
onderdak. Uiteraard werd een weegbrug aangelegd.
Onderweg werden vaste bruggen gebouwd over de toe
gang naar het spoorweghaventje van Noord Scharwou-
de, een slootje tussen de weilanden, de Ringvaart Heer-
hugowaard en de Wuijversloot.