glijntje van Het veilin oord orp Scharwoude Wim Hoekema Kool, kroeg en koelwagens Na 25 jaar plannen kwam er 2,5 kilometer spoor November 2022 48 Wie tegenwoordig met de auto over de N242 van Mid- denmeer richting Heerhugowaard rijdt, ziet na het via duct van de spoorlijn naar Den Helder links van de weg een talud naast de provinciale weg. Wanneer even later ook nog twee gemetselde bruggenhoofden in dat dijkje zichtbaar zijn, is de conclusie al snel te trekken: dit was een vroegere spoorbaan! En dat is interessant genoeg om eens in de historie te duiken van deze goederenlijn van station Noord Scharwoude naar de veiling van Noord Scharwoude Dorp. De verbinding uit 1915 zou de grote sanering in het goederenvervoer bij NS per 28 mei 1972 niet overleven. De spoorwegen gebruikten het koppel teken in de naam Noord Scharwoude niet in de aandui ding van de stations. Omwille van eenduidigheid wordt in dit artikel steeds de officiële naam gebruikt, dus met koppelteken. De Schager Courant van 19 november 1893 geeft aan hoe veel moeite en vooral tijd het kostte om dat station via het water te bereiken: “Het vervoer van groenten per schuit naar station Noord Scharwoude geschiedt door de sluizen, die ter weerszijden van de ringvaart om den polder Heer-Hugowaard in de dijken zijn gelegen. Het is daar somtijds zoo druk met schutten, dat ledige vaartuigen die in den regel het laatst aan de beurt komen, uren moeten wachten, eer zij kunnen worden doorgelaten. Met het wegbrengen van een praam kool gaat dan ook ongeveer een halve dag heen”. Dat was een verre van ideale situatie. De afvoer van kool en aardappelen van af station Noord Scharwoude was aanzienlijk. Als voor beeld kan de periode mei 1900 - mei 1901 dienen, waar in 36,5 miljoen kilogram kool werd verladen en 331.000 kg aardappelen. Per week 156 wagens van tien ton wa ren eerder regel dan uitzondering. Om het omslachtige transport naar de trein te verbeteren was al enkele jaren voor het bewuste krantenartikel een plan ontstaan voor een zijlijn van station Noord Scharwoude naar het dorp Inleiding Het tuinbouwgebied Geestmerambacht in Noord-Hol- land bestond aanvankelijk uit ontelbare kleine eilandjes. Het was een zogenoemde vaarpolder, waaruit de tuin ders hun groenten, vooral kool, per schuit verplaatsten. Dat was een omslachtig transport, zeker wanneer de han del vanaf de markt bij de gereformeerde kerk in het dorp Noord Scharwoude naar het in 1865 geopende station Noord Scharwoude aan de spoorlijn Amsterdam - Den Helder (Staatslijn K) moest worden getransporteerd. Op 1 april 1909 zond groentehandelaar C. Trompetter de feestelijk versierde duizendste wagen af voor export via Nijmegen. Maar over de aanleg van een zijlijn naar het dorp Noord Scharwoude bleven belanghebbenden en bestuurders steggelen. Toen de plannen en financiële garanties in 1900 bijna rond leken te zijn, gooide de Broe- kerveiling roet in het eten. Zolang het lijntje naar Noord Scharwoude Dorp nog niet bestond moesten de groente-exporteurs hun goederen naar station Noord Scharwoude varen en daar overslaan op goederenwagens. De duizendste wagen van exporteur Cornelis Trompetter was reden voor versiering en een groepsfoto op station Noord Scharwoude, 1 april 1909. Noord Scharwoude. Het plan strandde op de afname- garantie van het aantal wagens waarover de initiatief nemers het niet eens werden met de HSM, de exploitant van Staatslijn K. Een vergelijkbaar plan uit 1896 haalde het eveneens niet. Vervolgens waren het de tuinders zelf die de plannen voor een spoorlijn naar het dorp doorkruisten. In 1898 werd door een aantal tuinders een markt ingericht bij sta tion Noord Scharwoude. Deze markt, toch ook een soort veiling, stond bekend onder de naam 'Nieuw Leven'. De lokale schoolmeester Brugman was de grote initiator. Eerst werden hier vooral bloemkolen verhandeld, vanaf 1 oktober 1900 ook andere producten. Daarmee konden handelaren uit het noorde lijke deel van Geestmerambacht een vaartocht naar de Broekerveiling besparen en werd de handel rond Noord Scharwoude versterkt. Door de ligging vlakbij het station kon de handel snel worden afgevoerd. o Da 1000 wagon groenft van C Trompa’tor, Noord-Sctarwoude.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Van Otterplaat tot Groenveldsweid - Langedijk | 2022 | | pagina 50