te
ouk per as bereikbaar
Zuurkoolfabriek De Nijf?
Zuurkoolfabriek de Nijs
Noord Hollands Dagblad 15 september 1965
November 2022
36
Uitbreiding en ruilverkaveling
In 1964 werd de fabriek van de Nijs flink verbouwd en
uitgebreid. Helaas nog wel ingericht voor de aan- en af
voer met schuiten. Besloten werd om een dekschuit aan
te passen en te voorzien van kleppen, zodat deze schuit
dwars over de Voorburggracht kon liggen (deze schuit is
nu in gebruik bij Museum BroekerVeiling). Met een vork
heftruck met last kon je hier dan overheen rijden en hoef
den de goederen niet langer met de schuit overgevaren
te worden. Dit was een hele verbetering, maar als er een
tuinder door de Voorburggracht wilde varen, moest de
dekschuit langs de kant gehaald worden.
Niet alle medewerkers geloofden in het drijfvermogen
van deze schuit. Er kwam een onbekende tuinder met
tractor en 2 wagens kool naar de fabriek. Je kunt zo over
die schuit rijden werd hem gezegd en dat deed hij ook.
Tank voor de opvang van het pekelwater die over de
kleppenschuit naar het fabrieksterrein werd vervoerd
De ruilverkaveling 1970-1975 heeft de infrastructuur ge
heel gewijzigd en achteraf bleken de gebouwen te laag te
zijn voor het rijdend materiaal zoals heftrucks, tractors
en vrachtauto's.
In 1972 werd de familie Buisman als compagnon uitge
kocht en is de naam omgezet naar N. de Nijs B.V.. Dit op
advies van accountant Klaas IJff, de zoon van Piet IJff,
voormalig eigenaar van slagerij Kuilboer. De compagnon
haalde namelijk ieder jaar de gemaakte winst uit het be
drijf en de familie de Nijs liet de winst in het bedrijf. Dit
was een ongelijke situatie.
Het einde van zuurkoolfabriek de Nijs
In 1988 werd N. de Nijs B.V. verkocht aan firma Kramer.
De verkoop bestond uit het productiequotum, de machi
nes, de vaten en de aandelen V.Z. en C.V.K. In 1976 had
Kramer de Fa. Hart te Oudkarspel reeds overgenomen.
Hart had daarvoor al Stenneberg te Broek op Langedijk
overgenomen en met de overname van Verburg en de
Nijs verwierf Kramer de grote meerderheid van aandelen
in het C.V.K. en de VeZet.
Het land en de gebouwen zijn overgenomen door Nordi
car B.V. Hiermee kwam er een einde aan de zuurkoolfa-
briek de Nijs.
Toen hij eroverheen was, vroeg hij waarom er zoveel me
dewerkers stonden te kijken. Weldra hoorde hij dat hij de
eerste tuinder was die er met tractor en 2 wagens kool
overheen gereden was.
v.l.n.r. Piet, Jan (zoon van Thijs) Corrie en Thijs de Nijs
voor het nieuwste gedeelte tussen de 2 fabrieksgebouwen in,
dus op het achterste gedeelte van het grote voorplein
Om het pekelwater van de zuurkoolbakken op te van
gen werd een opslagtank naast de fabriek geplaatst. Het
pekelwater werd, als de tank vol was, door een tankwa
gen van de fa. Keizer uit Zaandam opgehaald en naar zee
vervoerd, tot dat verboden werd.
ZUIDSCHARWOUDE - ZuorkwUa-
briek De NijaP waar tot heden trse ti
les nog met schuilen wordrn
mh- m af gevoerd is thans öjj betrekke -
lijk eenvoudige Wijae mei de viste
wal verbonden Aan de vonr- rn schtp
Eijde vaji sen grote dekschuit zijn op-
haalbare IjcBsren kleppen gemaak-,
waardoor sen wort schipbrug in de
Voorbruggraoht tol stand kwam. Voar
bet eerst in rfe sescli leden is ven üe fa
briek kunii-n nu tfekkcm en landbouw-
wagens de fabriek binnen-
,.l let ej van CohimhuC
LUX