De Langedijker Trio 4 is honderd jaar Op weg naar Amsterdam voor de Koningsvaart 2013 1 mei 1981 30 november 1995 November 2022 31 Trio 4 als recreatievaartuig behouden. De oude Kromhout was totaal versleten, er zaten al overmaatse zuigers in. Jammer, hij heeft het 70 jaar lang prima gedaan. We heb ben de Kromhout aan het motorenmuseum in Nieuwe Niedorp in bruikleen gegeven en een 4 cilinder Ford in gebouwd. In 1982/1983 is de Trio 4 tot recreatieschip om gebouwd bij scheepswerf Kind in het Verlaat. Het ruim is in het vet gezet, geïsoleerd en daarna ingetimmerd. Een leuke anekdote Als we hier in Langedijk door de sluis en in het hoofd vaarwater rustig naar huis varen, krijgen we nog al eens te horen, dat we met zo'n groot schip hier niet mogen varen! Op de eilanden staan nu luxe villa's en sloepen zijn erg populair. Ik zeg dan lachend: "Mijn overgrootvader, opa, vader en ik hebben hier altijd met dit schip gevaren! U bent hier ook komen wonen, maar we vinden het niet erg, als U hier ook vaart!" Trio 4 op de werf van Bijvoet Met Ronald en Derk van Schoorl De schippers van de Trio 4 De schippers van 1922 tot heden: C. van Schoorl (2de), J. Borsten, J. Priks, G. Krap, D. Droog, S. Koffeman, W. Post, C. Wortel, D. van Schoorl, C. van Schoorl (3de) en R. van Schoorl (4de). Een trotse schipper Ronald van Schoorl aan het roer van de honderdjarige Trio 4 Chronologisch overzicht eigendom: 7 augustus 1922 8 september 1959 1 augustus 1968 14 mei 1974 Cornelis van Schoorl Jzn Cornelis van Schoorl Czn (3de) en Dik van Schoorl Cornelis van Schoorl Czn (3de) Cornelis van Schoorl Czn (3de) alleen firmant Cornelis van Schoorl (beëindiging firma) Ronald van Schoorl Czn In november 1995 heb ik de Trio 4 notarieel van mijn va der gekocht. Nu ben ik met verdergaande modernisering bezig. Dit omdat door Europese wetgeving de Trio 4 in 2017 als groot schip is gekenmerkt. In 1973 moest de Trio 4 van de Scheepvaart Inspectie in Rotterdam de 'den'6 verhogen i.v.m. uitwatering, anders mocht ze niet meer naar de Rotterdamse zeehaven in de Botlek. De "den" van het vrachtruim werd 40 cm ver hoogd en er kwam een waterdicht kleed over het vracht- ruim. De oude luiken werden voor oud ijzer prijs ver kocht. Dit had invloed op de toen geldende meetbrief7 (historie): Inmiddels staat de vijfde generatie Van Schoorl regelma tig aan het roer, onze twee zonen Maarten Jan en Derk. Enorm trots zijn Lyda en ik op de zesde generatie Van Schoorl met Joep, Tom en Guus, en hopen dat zij ook 'va- rensbloed' in de genen hebben meegekregen. Behouden vaart! Is getekend Ronald van Schoorl. Voetnoten: 1 Een jagersjongen is een schippersknecht die ‘in het haam’ de boot lopend over het jaagpad voort trekt. Een brede band met daaraan de jaaglijn, die men om de borst legt. Naast veel historische vaarwegen ligt vaak nog een jaagpad. 2 Holte betekent de hoogte van het laadruim, gemeten vanaf de buik- denning (de houtenvloer gelegen op 'de kattensporen’) tot de onder kant van de stalen luiken. 3 De zeeg van een schip wil zeggen: de langsscheepse rondte, het oplo pen van het dek in de lengterichting, volgens een gebogen lijn vanuit het midden van de lengte van het schip, naar de voor- en de achter steven. 4 Een geveegde kont bij een schip betekent een scherp gesneden vorm in een rechte lijn die geleidelijk uit het water komt. 5 Merkels zijn stalen U profielen die dwars over het laadruim worden gelegd. Hierop rusten de stalen luiken. De merkels zorgen ook voor afwatering (als het ware een gootje). 6 De dennenboom, of kortweg den, is de opstaande kant van het scheepsruim, vanaf het dek/gangboord van een schip. 7 De meetbrief is vrij vertaald het paspoort/kentekenbewijs van het schip. Het is van het Koninkrijk Der Nederlanden en uitgegeven door de dienst voor scheepmeting. Het schip heeft een teboekstelling in het scheepsregister. Een uniek nummer welke is ingeslagen/gebeiteld in het staal achter op de roef aan stuurboordzijde (376-ALKM.54). - r VMM M

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Van Otterplaat tot Groenveldsweid - Langedijk | 2022 | | pagina 33