De Langedijker Trio 4 is honderd jaar
Bevrachtingslijst Trio 4 17 februari 1959
43,067 ton
41,248 ton
44,276 ton (verhoging den)
November 2022
30
Bij de Segmij
graansilo in de
Houthaven in
Amsterdam werd
in 1979 gerst
geladen
Onderhoud is alles,
Cor van Schoorl
schildert de Trio 4
in 1992
Wat was nu de achterliggende reden dat ik met de Trio 4
mee moest kunstmest laden bij de Mekog te IJmuiden?
De Mekog had als kunstmestleverancier bepaald dat er
onder de 100 ton niet meer geleverd zou worden. Onze
klant Bouwes uit Beets kon wel meer dan die 100 ton in
de loods opslaan. Dus werd er door Bouwens 120 ton
kunstmest besteld. Deze order kon de Fa. C. van Schoorl
Zn motorbootdiensten prima met 2 schepen uitvoeren.
Vader Cor met de Trio 3 (80 ton) en ik met de Trio 4 (40
ton). Gezamenlijk vertrokken wij vanuit Langedijk via het
Alkmaardermeer en de Nauernasche Vaart naar IJmui-
den. Aldaar bij de Mekog geladen en over het Noordzee-
kanaal koers gezet richting de Willem I sluizen in Am-
sterdam-Noord. In die tijd waren er nog twee kolken,
de grote en de kleine. Wij konden achter elkaar liggend
precies in de kleine sluiskolk. Deze sluis werd toentertijd
handbediend gedraaid en er was nog geen marifoon. Dus
bij aankomst van een sluis werd er 'geblazen'.
AR
671 N
AM
11499
AN
24575
AN
1781
AN
1781
De scheepvaart inspectie
7 augustus
1922
19 juni
1942
22 november
1973
17 april
1984
26 mei
1992
Mijn eerste vracht
Mijn (Ronald) eerste vracht met de Trio 4 vervoerde ik in
1971. Het reisje: van Langedijk naar IJmuiden en daarna
met kunstmest geladen via Amsterdam en Purmerend
naar Beets. Vader Cor zei: ”je bent nu 15 jaar en mag nog
niet zelfstandig een boot varen, maar omdat je al zoveel erva
ring hebt opgedaan vertrouw ik erop dat je dit werk nu aan
kunt!” Tja en wat zeg je dan? Natuurlijk pa dat doe ik en
het komt goed. Tjonge wat voelde ik mezelf groeien en
groos! Overigens ook wel een beetje zenuwachtig. Ik was
ineens man, maar dronk nog geen koffie en rookte geen
zware shag!
16,252 ton
(recreatievaartuig)
16,252 ton
(her-motorisering)
Of anders gezegd 'signaal' gegeven met de
scheepshoorn. Vervolgens voeren wij over het
Noord-Hollands Kanaal naar Purmerend. Daar
geschut en door de stad over de Beemsterring-
vaart onze weg vervolgend via Kwadijk, Hobre-
de, Oosthuizen om in Beets voor de brug vaart te
minderen.
De firma Bouwes wist dat wij in de namiddag
zouden komen en luisterden naar het signaal ge
ven van de beide Trio's zodat zij met de sleutel
kwamen om de brug te openen. Ja, zo ging dat
toen nog. Door de brug en de Trio's voor de wal
afgemeerd. Dochter Anita van Dirk en Bep Bouwes stond
al in de tuin naar ons te zwaaien. Ja, wij waren daar zeer
welkom. Dit niet alleen vanwege de vracht kunstmest
maar ook als mens.
Bij oma Bouwes aan de andere kant van de weg was 'de
bedrijfskantine' in haar grote leefkeuken. Daar zittend
tussen de grote mannen met een mok koffie en een zwaar
sjekkie, kreeg ik een heerlijk koppie thee.
Het einde van de firma C. van Schoorl Zn
In 1981 werd na 75 jaar de firma C. van Schoorl Zn
opgeheven. Het kon economisch niet meer uit. Gelukkig
is de vlootlijst en het oorspronkelijke bevrachtingsboek
bewaard gebleven. Samen met mijn vader wilden we de
1b i":
Motorboot*vrachtdien$ten lirma C. VAN SCHOC
YfiACHlllfST DER GOÉDEREN
I
idte.1
••■r.TXü V!k«.
°P Langedijit