De Langedijker Trio 4 is honderd jaar Bevrachtingslijst Trio 4 17 februari 1959 43,067 ton 41,248 ton 44,276 ton (verhoging den) November 2022 30 Bij de Segmij graansilo in de Houthaven in Amsterdam werd in 1979 gerst geladen Onderhoud is alles, Cor van Schoorl schildert de Trio 4 in 1992 Wat was nu de achterliggende reden dat ik met de Trio 4 mee moest kunstmest laden bij de Mekog te IJmuiden? De Mekog had als kunstmestleverancier bepaald dat er onder de 100 ton niet meer geleverd zou worden. Onze klant Bouwes uit Beets kon wel meer dan die 100 ton in de loods opslaan. Dus werd er door Bouwens 120 ton kunstmest besteld. Deze order kon de Fa. C. van Schoorl Zn motorbootdiensten prima met 2 schepen uitvoeren. Vader Cor met de Trio 3 (80 ton) en ik met de Trio 4 (40 ton). Gezamenlijk vertrokken wij vanuit Langedijk via het Alkmaardermeer en de Nauernasche Vaart naar IJmui- den. Aldaar bij de Mekog geladen en over het Noordzee- kanaal koers gezet richting de Willem I sluizen in Am- sterdam-Noord. In die tijd waren er nog twee kolken, de grote en de kleine. Wij konden achter elkaar liggend precies in de kleine sluiskolk. Deze sluis werd toentertijd handbediend gedraaid en er was nog geen marifoon. Dus bij aankomst van een sluis werd er 'geblazen'. AR 671 N AM 11499 AN 24575 AN 1781 AN 1781 De scheepvaart inspectie 7 augustus 1922 19 juni 1942 22 november 1973 17 april 1984 26 mei 1992 Mijn eerste vracht Mijn (Ronald) eerste vracht met de Trio 4 vervoerde ik in 1971. Het reisje: van Langedijk naar IJmuiden en daarna met kunstmest geladen via Amsterdam en Purmerend naar Beets. Vader Cor zei: ”je bent nu 15 jaar en mag nog niet zelfstandig een boot varen, maar omdat je al zoveel erva ring hebt opgedaan vertrouw ik erop dat je dit werk nu aan kunt!” Tja en wat zeg je dan? Natuurlijk pa dat doe ik en het komt goed. Tjonge wat voelde ik mezelf groeien en groos! Overigens ook wel een beetje zenuwachtig. Ik was ineens man, maar dronk nog geen koffie en rookte geen zware shag! 16,252 ton (recreatievaartuig) 16,252 ton (her-motorisering) Of anders gezegd 'signaal' gegeven met de scheepshoorn. Vervolgens voeren wij over het Noord-Hollands Kanaal naar Purmerend. Daar geschut en door de stad over de Beemsterring- vaart onze weg vervolgend via Kwadijk, Hobre- de, Oosthuizen om in Beets voor de brug vaart te minderen. De firma Bouwes wist dat wij in de namiddag zouden komen en luisterden naar het signaal ge ven van de beide Trio's zodat zij met de sleutel kwamen om de brug te openen. Ja, zo ging dat toen nog. Door de brug en de Trio's voor de wal afgemeerd. Dochter Anita van Dirk en Bep Bouwes stond al in de tuin naar ons te zwaaien. Ja, wij waren daar zeer welkom. Dit niet alleen vanwege de vracht kunstmest maar ook als mens. Bij oma Bouwes aan de andere kant van de weg was 'de bedrijfskantine' in haar grote leefkeuken. Daar zittend tussen de grote mannen met een mok koffie en een zwaar sjekkie, kreeg ik een heerlijk koppie thee. Het einde van de firma C. van Schoorl Zn In 1981 werd na 75 jaar de firma C. van Schoorl Zn opgeheven. Het kon economisch niet meer uit. Gelukkig is de vlootlijst en het oorspronkelijke bevrachtingsboek bewaard gebleven. Samen met mijn vader wilden we de 1b i": Motorboot*vrachtdien$ten lirma C. VAN SCHOC YfiACHlllfST DER GOÉDEREN I idte.1 ••■r.TXü V!k«. °P Langedijit

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Van Otterplaat tot Groenveldsweid - Langedijk | 2022 | | pagina 32