De Langedijker Trio 4 is honderd jaar November 2022 28 Mijn vader Cornells Schoorl Czn. kwam in de zaak en in 1953 werd hij schipper op de Trio 4. Mijn moeder regelde per telefoon de bevrachting van de schepen. Beladen met vaten zuurkool van Hart op de Voorburggracht in Oudkarspel In de haven van Broek op Langedijk geladen met franse gerst voor de Amstel Brouwerij Op vakantie in de Hargervaart met vlnr. Jansje, Sonja en Ronald van Schoorl Weer stroomde de bevolking massaal toe om hun ijsbaan te verdedigen. De veldwachters begonnen met blanke sa bel op hen in te slaan, totdat verhuizer Hoed besloot de motor uit te zetten. Juichend voerde het volk hem op de schouders naar de dorpsherberg. Toen bekend werd dat de gemeente schipper Van Schoorl een vergoeding van 75 gulden gaf voor geleden schade, wilden de bewoners hem alsnog te lijf gaan en moesten de veldwachters hem met getrokken sabel beschermen (bron: boek 100 jaar KNSB). De jaren '30 tot en met de jaren ‘60 In de dertiger jaren van de vorige eeuw werd firma C. van Schoorl met drie vrachtwagens uitgebreid. Twee A- Fords en één met een Kromhout motor. Deze werden aan het begin van de Tweede Wereldoorlog in beslag ge nomen. Zoveel mogelijk werd doorgevaren, een Duitse transportofficier moest mee aan boord. Toen er geen die selolie meer viel te krijgen, trok de stoomsleper Actief een lange sleep van wel 20 Langedijkers door het kanaal naar Amsterdam. Veranderingen door de verkaveling Vanaf eind zestiger jaren van de vorige eeuw voltrok zich de grootschalige ruilverkaveling van het Geestmer- ambacht. De vaarpolder werd een rijpolder. De schepen gingen minder groente vervoeren en schakelden over op veevoer en graan voor onder andere coöperatieve land en tuinbouwbedrijven en nog later voor de Amstel Brou werij aan de Stadhouderskade in Amsterdam.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Van Otterplaat tot Groenveldsweid - Langedijk | 2022 | | pagina 30