De Langedijker Trio 4 is honderd jaar
November 2022
28
Mijn vader Cornells Schoorl Czn. kwam in de zaak en in
1953 werd hij schipper op de Trio 4. Mijn moeder regelde
per telefoon de bevrachting van de schepen.
Beladen met vaten zuurkool van Hart op de
Voorburggracht in Oudkarspel
In de haven van Broek op Langedijk geladen met
franse gerst voor de Amstel Brouwerij
Op vakantie in de Hargervaart met vlnr. Jansje,
Sonja en Ronald van Schoorl
Weer stroomde de bevolking massaal toe om hun ijsbaan
te verdedigen. De veldwachters begonnen met blanke sa
bel op hen in te slaan, totdat verhuizer Hoed besloot de
motor uit te zetten. Juichend voerde het volk hem op de
schouders naar de dorpsherberg. Toen bekend werd dat
de gemeente schipper Van Schoorl een vergoeding van
75 gulden gaf voor geleden schade, wilden de bewoners
hem alsnog te lijf gaan en moesten de veldwachters hem
met getrokken sabel beschermen (bron: boek 100 jaar
KNSB).
De jaren '30 tot en met de jaren ‘60
In de dertiger jaren van de vorige eeuw werd firma C.
van Schoorl met drie vrachtwagens uitgebreid. Twee
A- Fords en één met een Kromhout motor. Deze werden
aan het begin van de Tweede Wereldoorlog in beslag ge
nomen. Zoveel mogelijk werd doorgevaren, een Duitse
transportofficier moest mee aan boord. Toen er geen die
selolie meer viel te krijgen, trok de stoomsleper Actief een
lange sleep van wel 20 Langedijkers door het kanaal naar
Amsterdam.
Veranderingen door de verkaveling
Vanaf eind zestiger jaren van de vorige eeuw voltrok
zich de grootschalige ruilverkaveling van het Geestmer-
ambacht. De vaarpolder werd een rijpolder. De schepen
gingen minder groente vervoeren en schakelden over op
veevoer en graan voor onder andere coöperatieve land
en tuinbouwbedrijven en nog later voor de Amstel Brou
werij aan de Stadhouderskade in Amsterdam.