De L
4
h
onderd jaar
angedij
ker
Trio
is
Ronald van Schoorl
De Trio 4 in 1922 afgemeerd bij de Broeker Veiling
November 2022
27
Hoe het allemaal begon
Mijn overgrootvader Cornells van Schoorl sr. begon in
1876 op zijn dertiende jaar als jagersjongen1 bij de trek
schuit van Schagerbrug naar Alkmaar.
Trio 4 met drie generaties Van Schoorl aan boord
vaart in 1941 door de Broeker sluis
IJsoproer in Burgerbrug
In januari 1929 vroor het dat het kraakte. De Trio 4 lag al
enig tijd bij Burgerbrug ingevroren. De bewoners hadden
inmiddels een verlichte ijsbaan op de Groote Sloot aan
gelegd. De schipper wilde de schuit daar weghalen en
bestelde zes paarden om zijn schip door het ijs te trekken,
maar een grote menigte kwam hem tegemoet en eiste van
hem om deze ijsvernieling te stoppen. De burgemeester
moest erbij komen, een majoor en vijf veldwachters ston
den klaar, want de schipper eiste vrije doorgang. Maar de
brug werd gebarricadeerd en er stond een kar met slappe
koeienstront klaar. De volkswoede liep hoog op en de si
tuatie dreigde uit de hand lopen. De schipper besloot te
stoppen met ijsbreken.
De zaterdag erop huurde de schipper verhuizer Hoed
uit Alkmaar in om nogmaals een poging te wagen. De
staalkabels lagen al klaar, toen de klokken van de kerk
begonnen te luiden.
In 1922 werd bij scheepswerf Volharding (Pehlig) in Alk
maar een nieuw schip besteld. De Trio 4, met een steile
rechte steven en geveegde kont4: een echte Langedijker.
Achterop in het stuurhuisje stond een horizontaal ge
plaatst stuurwiel en op pennen kon een oliekleed gehan
gen worden om bij slecht weer achter te schuilen. In het
roefje was een klapkooi voor de schipper en stond een
petroleumstel voor de percolator om koffie te zetten en
het eten te koken. Het ruim werd gedekt door 15 merkels5
en 29 ijzeren luiken met handgrepen. In het vooronder
sliep de knecht en was de opslag. Er kwam een middel-
druk Kromhout gloeikop van 26 pk in die je zo'n 8 minu
ten met de petroleum (snel)verhitter moest voorgloeien
en daarbij regelmatig het vliegwiel tornen om vervol
gens bij 'een pluim witte rook van de ingespoten diesel
olie' met de hand 'aan te slingeren'. Dit was niet geheel
zonder gevaar: menig schipper heeft zijn pols wel eens
zwaar gekneusd, omdat de motor niet altijd uit je hand
wilde weglopen maar ook de verkeerde kant op wilde
aanslaan. In de winter zetten we er altijd een petroleum
stel bij zodat de motor niet kon bevriezen vanwege het
buitenboordwater koelsysteem.
In 1883 werd hij knecht op een damschuit, een houten
tjalk van 13 meter met veel holte2 en weinig zeeg3. In 1904
kocht hij de houten tjalk de Jonge Cornelis. Al in 1906
stapte hij over op het ijzeren motorschip de Nijverheid
met een 10 pk petroleummotor. In 1909 kocht hij een
motoraak met platte kop en kont. Zijn zoon (mijn opa)
Cornelis jr. kwam in de zaak. In 1911 volgde de eerste
Trio, met geldelijke steun van K. Wagenaar en de firma
Slot-Bonnet, gebouwd bij scheepswerf Boot in Gouderak.
De lengte bleef 13 meter vanwege de sluis de Zes Wielen,
waar de Hoornse Vaart in het Noord-Hollands Kanaal
kwam. Deze sluis werd in 1920 vergroot en gelijk wer
den de motorschepen naar 22 meter verlengd of nieuw
gebouwd.
Broek op Langedijk lag in het 'Rijk der Duizend Eilan
den': 15.000 kleine lapjes grond omgeven door een net
werk van kleine vaarten en sloten. De tuinders voeren
met akkerschuiten en/of boomden de kool, winterpeen,
aardappelen etc. naar de Broeker veiling. Vanaf 9 uur
voeren ze het afmijnlokaal binnen langs de handelaren
en onder de klok door. Daarna kwamen ze weer buiten,
waar motorschepen zoals de Trio 4 lagen te wachten om
de verhandelde groente naar Amsterdam, Haarlem, Gou
da, Utrecht, Leiden, Rotterdam en de Hollandse Stoom
bootmaatschappij te transporteren.
In april 1922 is in opdracht van Cor van Schoorl Jzn. het motor-
vrachtschip de Trio 4 gebouwd voor de som van 13.000 gulden.
Dit met cofinanciering van de Fa. Vroegop te Noord-Schar-
woude. De tewaterlating was op 7 augustus 1922. De Trio 4 is
in een serie van 3 gebouwd, het zusterschip de Trio 2 in 1921
en de Trio 6 in 1926. In dit artikel vertel ik het verhaal van dit
inmiddels honderdjarige schip.
o o