De L 4 h onderd jaar angedij ker Trio is Ronald van Schoorl De Trio 4 in 1922 afgemeerd bij de Broeker Veiling November 2022 27 Hoe het allemaal begon Mijn overgrootvader Cornells van Schoorl sr. begon in 1876 op zijn dertiende jaar als jagersjongen1 bij de trek schuit van Schagerbrug naar Alkmaar. Trio 4 met drie generaties Van Schoorl aan boord vaart in 1941 door de Broeker sluis IJsoproer in Burgerbrug In januari 1929 vroor het dat het kraakte. De Trio 4 lag al enig tijd bij Burgerbrug ingevroren. De bewoners hadden inmiddels een verlichte ijsbaan op de Groote Sloot aan gelegd. De schipper wilde de schuit daar weghalen en bestelde zes paarden om zijn schip door het ijs te trekken, maar een grote menigte kwam hem tegemoet en eiste van hem om deze ijsvernieling te stoppen. De burgemeester moest erbij komen, een majoor en vijf veldwachters ston den klaar, want de schipper eiste vrije doorgang. Maar de brug werd gebarricadeerd en er stond een kar met slappe koeienstront klaar. De volkswoede liep hoog op en de si tuatie dreigde uit de hand lopen. De schipper besloot te stoppen met ijsbreken. De zaterdag erop huurde de schipper verhuizer Hoed uit Alkmaar in om nogmaals een poging te wagen. De staalkabels lagen al klaar, toen de klokken van de kerk begonnen te luiden. In 1922 werd bij scheepswerf Volharding (Pehlig) in Alk maar een nieuw schip besteld. De Trio 4, met een steile rechte steven en geveegde kont4: een echte Langedijker. Achterop in het stuurhuisje stond een horizontaal ge plaatst stuurwiel en op pennen kon een oliekleed gehan gen worden om bij slecht weer achter te schuilen. In het roefje was een klapkooi voor de schipper en stond een petroleumstel voor de percolator om koffie te zetten en het eten te koken. Het ruim werd gedekt door 15 merkels5 en 29 ijzeren luiken met handgrepen. In het vooronder sliep de knecht en was de opslag. Er kwam een middel- druk Kromhout gloeikop van 26 pk in die je zo'n 8 minu ten met de petroleum (snel)verhitter moest voorgloeien en daarbij regelmatig het vliegwiel tornen om vervol gens bij 'een pluim witte rook van de ingespoten diesel olie' met de hand 'aan te slingeren'. Dit was niet geheel zonder gevaar: menig schipper heeft zijn pols wel eens zwaar gekneusd, omdat de motor niet altijd uit je hand wilde weglopen maar ook de verkeerde kant op wilde aanslaan. In de winter zetten we er altijd een petroleum stel bij zodat de motor niet kon bevriezen vanwege het buitenboordwater koelsysteem. In 1883 werd hij knecht op een damschuit, een houten tjalk van 13 meter met veel holte2 en weinig zeeg3. In 1904 kocht hij de houten tjalk de Jonge Cornelis. Al in 1906 stapte hij over op het ijzeren motorschip de Nijverheid met een 10 pk petroleummotor. In 1909 kocht hij een motoraak met platte kop en kont. Zijn zoon (mijn opa) Cornelis jr. kwam in de zaak. In 1911 volgde de eerste Trio, met geldelijke steun van K. Wagenaar en de firma Slot-Bonnet, gebouwd bij scheepswerf Boot in Gouderak. De lengte bleef 13 meter vanwege de sluis de Zes Wielen, waar de Hoornse Vaart in het Noord-Hollands Kanaal kwam. Deze sluis werd in 1920 vergroot en gelijk wer den de motorschepen naar 22 meter verlengd of nieuw gebouwd. Broek op Langedijk lag in het 'Rijk der Duizend Eilan den': 15.000 kleine lapjes grond omgeven door een net werk van kleine vaarten en sloten. De tuinders voeren met akkerschuiten en/of boomden de kool, winterpeen, aardappelen etc. naar de Broeker veiling. Vanaf 9 uur voeren ze het afmijnlokaal binnen langs de handelaren en onder de klok door. Daarna kwamen ze weer buiten, waar motorschepen zoals de Trio 4 lagen te wachten om de verhandelde groente naar Amsterdam, Haarlem, Gou da, Utrecht, Leiden, Rotterdam en de Hollandse Stoom bootmaatschappij te transporteren. In april 1922 is in opdracht van Cor van Schoorl Jzn. het motor- vrachtschip de Trio 4 gebouwd voor de som van 13.000 gulden. Dit met cofinanciering van de Fa. Vroegop te Noord-Schar- woude. De tewaterlating was op 7 augustus 1922. De Trio 4 is in een serie van 3 gebouwd, het zusterschip de Trio 2 in 1921 en de Trio 6 in 1926. In dit artikel vertel ik het verhaal van dit inmiddels honderdjarige schip. o o

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Van Otterplaat tot Groenveldsweid - Langedijk | 2022 | | pagina 29