Luchtig en grondig bekeken: Houthandel Eecen Achterburggracht met diverse houtvlotten. Ook zijn de noodwoningen voor personeel te zien en daarachter de keukenkastjesfabriek. De foto is genomen vanaf de voormalige voetgangersbrug naar de DTS voetbalvelden. Terug naar de luchtfoto, waar ongeveer in het midden een ophaalbrug is te zien over de Achterburggracht. Daarvoor is een pleintje (Houtwerf) dat uitkomt op de Dorpsstraat. Deze situatie is ook anno 2020 nog groten deels herkenbaar, hoewel de ophaalbrug helaas niet meer is te openen. Op het pleintje stond naast de Achterburggracht enige tijd een kraan. Aan de andere kant, aan de overzijde van de Achterburggracht, was links naast de ophaalbrug de keuken- en kastenfabriek van EZO gevestigd. Over dit bedrijf, dat werd opgericht in 1946, is in de Otterplaat van 2010 een artikel opgenomen. Helemaal links van de luchtfoto zijn enkele huisjes voor personeel van de houtwerf te zien. Ze zijn na de oorlog als noodwoningen gebouwd. Op de plek waar de noodwoningen stonden, is nu de nieuwe toegangsbrug in het verlengde van de Zaagmolenweg. Houtzagerij omstreeks 1930 Houtzagerij Rechts naast de ophaalbrug was van oudsher de hout zagerij. De Achterburggracht is hier plaatselijk een stuk breder om het manoeuvreren van de boomstammen mo gelijk te maken. Op de foto linksonder is te zien hoe de boomstammen uit het water de zagerij in werden getrok ken. De fabriekspijp was nodig omdat in 1918 werd over gestapt van windkracht naar stoomkracht om de zagerij aan te drijven. Met een grote ketel werd stoom gemaakt en via een generator werd elektriciteit opgewekt voor de aandrijving van de diverse zaagbanken en andere appa ratuur. Het stoken van de ketel gebeurde heel handig met het vrijkomende houtmot uit de zagerij. In de jaren 60 van de vorige eeuw werd overgeschakeld op elektriciteit van het landelijke net. De stoommachine en schoorsteen zijn omstreeks 1970 afgebroken. Het houtmot werd voortaan verwerkt tot spaanplaat. Houtopslag Als we weer terugkeren naar de luchtfoto, zien we op het buitenterrein duidelijk grote hoeveelheden gezaagd hout, die op stapels liggen te wachten om vervoerd te worden naar de klanten. Nadat het hout in de zagerij op maat was gezaagd werden de planken gesorteerd op lengte en op het terrein weggelegd. Het interne vervoer gebeurde met lorries op een uitgebreid spoornetwerk. Op het hoogte punt lag er bijna 1,5 kilometer spoor. De lorries werden voortgeduwd naar een bepaald vak op het terrein en daar met de hand afgeladen. Op kleine draaischijven konden de lorries een kwartslag worden gedraaid, zodat alle hoe ken van het terrein bereikt konden worden. De spoorlijn tjes werden in de jaren 60 van de vorige eeuw verwijderd en de heftruck en elektrokar deden hun intrede om het vele handwerk te verlichten. Het hout lag in de jaren 50 van de vorige eeuw nog voornamelijk buiten opgesla gen. In 1951 werd het eerste gedeelte van een grote loods gebouwd. Op de luchtfoto zichtbaar door het lichter ge kleurde dak. De fundering was van beton, maar de rest van de loods was uiteraard van hout en werd gebouwd door plaatselijke aannemers. Vervoer op het bedrijfsterrein ging met lorries. Op het midden van de foto is een draaischijf zichtbaar (foto 1930) 50 November 2020

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Van Otterplaat tot Groenveldsweid - Langedijk | 2020 | | pagina 52