lel Riet F KU Sfc O /WjcaWlJ ei-ol H- V luultH^Ö 0 81 Stoel U$. e coMec tie Hen ver cl moe lier en ree ftV; UIoSIoJn.h^ nlu S4oüip z1 m, lutiuttL Arie Kaan en Monique van Hout a Aa 11 Cowf Hoe beheer je een fotoarchief? Voor deskundig advies gingen we een onderhoud aan vragen bij het Regionaal Archief Alkmaar (RAA). Daar zitten specialisten op dit gebied en daar is ruimte met goede omstandigheden om het fotoarchief op te slaan. Dat kunnen we zelf nooit zo goed doen en zou trouwens een enorme investering vereisen. De reactie van het RAA: dit is een unieke verzameling omdat Möller heel precies de beschrijvingen erbij had ge maakt. In boekjes had hij regel voor regel genoteerd wie en wat hij fotografeerde met de nummers van de fotorol letjes erbij. Die genummerde fotorolletjes lagen keurig in dozen. Meestal worden aangeleverde collecties namelijk zonder systeem en door elkaar aangeleverd en is het een hele puzzel. Deel tekst in boekje uit 1962, rolletje nummer 1184 Alle fotorolletjes genummerd in dozen En ja, hoe wij het bewaren in het Regthuis is niet opti maal. De glasplaten: liggen op elkaar, zodat de onderste al het gewicht draagt en kan breken liggen in schuifladen, bij elke keer openen vindt er een verschuiving op microniveau plaats, is er een korreltje dan dreigt telkens gevaar voor kleine krasjes eigenlijk moet elke glasplaat in beschermend papier worden gewikkeld en verticaal worden bewaard, wat in kluizen van het RAA gebruikelijk is De fotorolletjes en andere negatieven: worden klimatologisch niet goed bewaard, tempera tuur en vochtigheid zijn niet optimaal bij een eventuele brand gaat de gehele collectie verloren Hoe ontsluit je het archief en wat doe je ermee De wens van de familie Möller om in ieder geval de col lectie niet op een commerciële manier te gaan gebruiken, blijven wij respecteren. Daarom gebruiken wij alleen foto's bij verhalen, een lezing of een expositie. De nabe staanden van de familie Möller blijven bepalen hoe de collectie gebruikt wordt. Maar hoe is het officieel eigenlijk precies met de rechten, het auteurs- en portretrecht? Het auteursrecht hoort bij de maker, dus Möller, die dit nu dus door de schenking aan de stichting heeft overge dragen. Commercieel gaan wij hier dus niets mee doen door de onderlinge afspraak op dit punt. Iets anders is het portretrecht, dat behoort bij de mensen die er zelf op staan. Zij gaven immers ooit die opdracht en hebben daar ook destijds voor betaald. Pas als de afge beelde personen minstens 70 jaar geleden zijn overleden vervalt dat recht. Wat zijn wij als stichting toch blij met de collec tie van Hermann Möller (1901-1976). Wat een ge luk dat er in Oudkarspel zo'n goede fotograaf was die op een unieke wijze zijn foto's ook nog eens documenteerde. We mochten al regelmatig voor een verhaal of een tentoonstelling foto's uit zijn verzameling gebrui ken via zijn zoon Karl Möller (1937-2018), die Hermann Möller, april 1958 het fotoarchief beheerde. In zijn laatste levensjaar heeft hij zelfs de collectie in zijn geheel aan onze stichting geschonken. Wij waren daar erg verguld mee, maar stonden toen ook meteen voor twee grote uitdagingen. Hoe beheren wij op een professionele manier zo'n verzameling van 60.000 fo to's én wat kunnen we er zelf actief mee doen? 32 Oktober 2019 t IAn ito,

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Van Otterplaat tot Groenveldsweid - Langedijk | 2019 | | pagina 34