Speurtocht naar overlijden Jacob Kaas en Gerrit Smak in Tweede Wereldoorlog Goederenwagons werden omgebouwd zodat ze konden dienen als rollend gevangenenkamp. Er waren per trein circa 50 wagons, met in iedere wagon circa 12 houten britsen, soms meer, voorzien van stro en een wollen de ken, waarin per brits 2 mannen sliepen. Verder een tafel, houten banken, een kachel en kleine kasten, wasbekkens en een ton voor urine en ontlasting. Voor de bewakers waren er betere wagons en verder nog een ziekenwagon, keuken-, proviand- en gereedschapswagons. De trein werd bewaakt door circa tien SS-ers (uitgerust met kara bijnen), meest afkomstig uit de concentratiekampen; de commandant was een SS-er met verstand van bouwtech nieken. De echte bewakers waren ook gevangenen, de kapo's, meest criminele Duitsers gerekruteerd uit de con centratiekampen. Verder 50-60 spoorwegmensen, voor vervoer van het materieel en om aanwijzingen te geven voor het werk van de dwangarbeiders. De 12e bouwtrein was klaar voor een lading gevangenen, waaronder een groot deel van de 75 gevangenen uit Ber- lijn-Grünau en op Kerstavond 1944 werden ze in Sach- senhausen op de trein geladen. Een spoorwegarbeider die meereisde op de bouwtrein vertelt: Als Eisenbahner wurde ich am 11. Dezember 1944 nach Sachsenhausen beordert. Dort warteten noch mehrere tausend Kollegen (gemeint sind: KZ-Haftlinge) auf ihr kom mendes, schweres Los. Auf Sachsenhausen zurückzu- kommen, muss ich erwahnen, dass es mir leider nicht möglich war, einen Blick in das dortige KZ-Lager zu werfen noch mit den Insassen zu sprechen. Dieser Umstand gab mir zum ersten Mal zu bedenken, dass der Standort nicht ganz in Ordnung war. Erst in dem Augenblick, wo der Bauzug fertig war, hatte ich Gelegenheit, mit den Gefangenen persönlich mich einge- hend über die traurigen Zustande eines KZ-Lagers zu unter- halten. Aus jeder Antwort konnte man die Freude merken, die alle besaflen, dass sie nun dieses Lager verlassen konnten. Uit: Rollendes KZ - Die 12. SS-Eisenbahnbrigade van Joachim Hennig. De eerste bestemming van de trein was Kamp (Bornho- fen) am Rhein op de rechter Rijnoever niet ver van de Lorelei. Aan de overkant de grotere plaats Boppard, maar als toeristisch uitstapje kan deze reis zeker niet be schouwd worden. Op 25 december moeten ze zijn aan gekomen, 504 meest vermagerde en mogelijk gedemo raliseerde mannen uit allerlei door Duitsland veroverde landen. Vanuit Kamp werden ze tewerkgesteld in Nie- der- en Oberlahnstein, een zwaar gebombardeerd spoor wegknooppunt bij Koblenz. Ze moesten 10 uur per dag, bijna zonder pauze werken en ze mochten niet naar de latrine ("arbeiten, nicht scheissen"). Het eten dat ze kregen stond niet in verhouding tot de zwaarte van het werk dat ze moesten verrichten: 1 liter soep en 2 stukken brood per dag. Een bewaker op de 12. SS-EBB vertelt: de staf van de SS bestond uit jonge mannen die nog nooit aan het front waren ge weest. Hun enige bezigheid was, samen met de kapo's (afgeleid van kameraden politie!) ons te kwellen en te bedriegen wat be treft voeding en geld. (naar Frank Poetter, Rollende Sarge). Een sterke groep op de trein waren de Hollanders, waar van 4 van de 30 deze hel hebben overleefd en na de oor log verteld hebben hoe het was en wat er gebeurd is. In Kamp overleed begin januari de tweede Hollander vol gens een van hen. Van 20 januari tot 25 februari verbleef de trein bij Bad Kreuznach, een plaats in Hessen, circa 45 km ten zuidwesten van Mainz. Het moet er die winter heel koud zijn geweest. Station Kamp am Rhein (1964), plaats van de Eisenbahnbaubrigade niet meer aanwezig (foto: Ver. Voor Heimatgeschichte Kamp-Bornhofen) Tussen 30 januari en 11 februari zijn daar nog zeven Hol landers gestorven, onder hen Gerrit Smak. De doodsoor zaken waren longontsteking met bijkomend bevriezing, ondervoeding en ziek zijn. Ze werden allemaal begraven op de joodse begraafplaats van Bretzenheim, een dorp niet ver van Bad Kreuznach, 'Untermenschen', niet waar dig om op de begraafplaats van Bad Kreuznach begraven te worden. Ergens in februari 1945, na de 11e, is een ziekentransport vertrokken naar onbekend voor degenen die op de trein achterbleven. Er was verteld dat de trein naar een koek- fabriek in de buurt van Hannover zou gaan waar ze kon den aansterken. Bij dat ziekentransport waren 8 Hollan ders inclusief Jacob Kaas. Een overlevende meldde na de oorlog dat Jacob weinig gewerkt had omdat hij al snel ziek was. Hoevelen er bij waren is niet helemaal duide lijk. Waarschijnlijk ging het transport terug naar Sachsen hausen. Of het transport daar is aangekomen, of dat hal verwege de koers is gewijzigd omdat de Russen Berlijn al dicht waren genaderd, zal wel altijd onopgehelderd blij ven. In die tijd heerste chaos en paniek in 'moederkamp' Sachsenhausen. Vanuit het oosten van Duitsland werden al veel politieke gevangenen die niet meer konden wer ken en rijke joden, per trein naar Bergen-Belsen vervoerd. Van de overlevenden van Sachsenhausen heeft niemand Oktober 2018 33

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Van Otterplaat tot Groenveldsweid - Langedijk | 2018 | | pagina 34