Sluiswachter Simon Volkers
De sluis (50 m. lang en 9 m. breed) had
een dubbele functie: als schutsluis en als
spuisluis. Als de Schermerboezem wa-
terniveauverhoging had, werd de sluis
ingezet als spuisluis voor de afwate
ring richting het Amstelmeer; in droge
perioden juist als waterinlaat vanuit de
Raaksmaatboezem. Het niveauverschil
kon in de herfst oplopen tot een meter.
Het scheepvaartverkeer is in de loop der
jaren drastisch veranderd. Tot aan de
jaren zestig 'schutte' de sluis bijna uit
sluitend werkverkeer: suikerbietenvaart
vanuit Kolhorn, hout voor Houthandel
Eecen in Oudkarspel, Wieringermeer-
vaart, weiboten van de Hollandse Melk-
suikerfabriek in Uitgeest en natuurlijk de
alom bekende schuiten en vletten voor
het vervoer van tuinbouwproducten
naar de groenteveiling. In de jaren zestig
kwam de recreatievaart op gang en deze
In 1934 is het traject Alkmaar - Kolhorn grotendeels heeft in de decennia daarna het werkverkeer bijna volle
klaar en start men met de aanbesteding van een schut- dig vervangen.
sluis in Noord-Scharwoude. Deze wordt gewonnen door
de firma N.V. Oberon uit Amsterdam, opgericht in 1918 De spoorbrug lag er voornamelijk ten behoeve van het
en bepaald geen 'kleine jongen'. Zo staan diverse grote grootschalige railvervoer van groenten vanaf de groente
bouwwerken op haar naam: de Amstel- en Heineken veiling van de Noordermarktbond in Noord-Scharwoude
Brouwerijen, de Amsterdamsche Bank, een deel van de naar de afzetgebieden. Ook de spoorbrug werd vanuit de
Bijenkorf en het Zwembad Zuid in Amsterdam. Maar sluis bediend.
Oberon is ook gespecialiseerd in infrastructurele werken,
waaronder spoorbruggen, sluizen, kademuren en tun- Simon Volkers
nels. Uiteraard zal de aanbestedingsprijs een belangrijk Simon (Siem) Volkers wordt op 2 juni 1908 in Heerhu-
criterium zijn geweest, maar aangezien de nieuwe sluis gowaard geboren in het gezin van Jan Volkers (1868) en
tevens een spoorhefbrug en een vaste brug voor het weg- Trijntje Ooijevaar (1874). Hij was de elfde telg in een gezin
verkeer moest bevatten, is de firma een logische keuze. van dertien kinderen (waarvan er uiteindelijk maar vier
De laatste fase van de bouw van de
sluis is de aanbesteding en de uitvoe
ring van de dubbele dienstwoning en
deurenloods. Dit karwei wordt de fir
ma Henselmans uit Noord-Scharwoude
gegund voor de prijs van 9.747 gulden.
Eind 1936 is de Roskamsluis gereed en
worden de eerste schepen geschut.
Karakteristieken van de Roskamsluis
De naam van de sluis is overgenomen
van de al eerder genoemde Roskam-
brug. En die brug dankte haar naam
weer aan een vermelding op een kaart
uit 1683 van een boerderij met de naam
"het Huijs de Roskam". Deze boerderij
stond aan de zuidkant van de huidige
Laanweg in de hoek met de ringdijk van
de Heerhugowaard en was rond die
tijd in het bezit van de familie Roskam.
De dubbele dienstwoning
De zuidkant van de sluis met de spoorbrug
Oktober 2016
23