hter
1 union
iliker^
Robert Volkers
ilTLMSWaC
Mijn opa Simon Volkers
is jarenlang sluis
wachter geweest op
de Roskamsluis in
Noord-Scharwoude.
De meeste mensen die
wel eens met de auto
de Westerweg (N242)
in noordelijke richting
hebben gevolgd, kennen
de scherpe bocht
naar rechts bij de
Provinciale sluis
in Noord-Schar-
woude. De sluis
ligt aan de linker
hand enigszins in
de diepte. Als in
de bocht naar links
wordt afgeslagen
en over de brug
wordt gereden, is
het uitzicht zowel
naar links (de
sluiskolk en de
zuidelijke sluis
deur) als naar rechts (het Waardje) zeer de moeite waard,
zie de overzichtsfoto.
Velen van de oudere Langedijkers en zeker degenen die
regelmatig in de sluis kwamen, zullen zich deze joviale
en hulpvaardige man herinneren. Hij was echter niet al
leen de sluiswachter van dienst op de Roskamsluis tus
sen 1937 en 1973, maar ook al eerder in de jaren dertig
betrokken bij de aanleg van het kanaal Alkmaar (Omval)
- Kolhorn en de sluis zelf.
Simon Volkers in uniform, 1944
Aanleg Kanaal Alkmaar - Kolhorn en de Roskamsluis
In 1930 wordt in de Provinciale Staten van Noord-Holland
besloten de waterwegen in de provincie te moderniseren.
Aanleiding was de toename van het scheepverkeer door
onder meer de aanleg van de Wieringermeerpolder die in
1927 begon en in 1930 was afgerond. Het Westfriese Kana-
lenplan zal naar schatting circa 9,1 miljoen gulden gaan
kosten. In de jaren 30 (na de beurskrach in 1929 begin
nen de crisisjaren) nam de werkloosheid in de westerse
wereld, en dus ook in Nederland, hand over hand toe.
Een groep werklozen voor het graafwerk in het
kader van het kanalenplan.
De man links op de foto met pijp is Simon Volkers.
Op het hoogtepunt was één op de vier arbeiders langer
dan een jaar werkloos! In het kader van de bestrijding van
de werkloosheid wordt dan ook besloten om de graaf
werkzaamheden aan het kanalenplan deels door werk
lozen te laten uitvoeren. Dit onder beheer van de 'Ontgin
ningsmaatschappij Noord-Holland'. Uiteraard werden de
financiële consequenties eerst diepgaand bediscussieerd,
maar als het Rijk inspringt voor de extra kosten wordt
het plan aangenomen. Zo worden onder meer nabij het
Waardje hele stukken kanaal met de hand uitgegraven.
De omgeving van de Roskamsluis in Noord-Scharwoude
De situatie van de bouw van de brug en de sluis op
17 juni 1935
22
Oktober 2016
'HWÉlh iiiiW