hter 1 union iliker^ Robert Volkers ilTLMSWaC Mijn opa Simon Volkers is jarenlang sluis wachter geweest op de Roskamsluis in Noord-Scharwoude. De meeste mensen die wel eens met de auto de Westerweg (N242) in noordelijke richting hebben gevolgd, kennen de scherpe bocht naar rechts bij de Provinciale sluis in Noord-Schar- woude. De sluis ligt aan de linker hand enigszins in de diepte. Als in de bocht naar links wordt afgeslagen en over de brug wordt gereden, is het uitzicht zowel naar links (de sluiskolk en de zuidelijke sluis deur) als naar rechts (het Waardje) zeer de moeite waard, zie de overzichtsfoto. Velen van de oudere Langedijkers en zeker degenen die regelmatig in de sluis kwamen, zullen zich deze joviale en hulpvaardige man herinneren. Hij was echter niet al leen de sluiswachter van dienst op de Roskamsluis tus sen 1937 en 1973, maar ook al eerder in de jaren dertig betrokken bij de aanleg van het kanaal Alkmaar (Omval) - Kolhorn en de sluis zelf. Simon Volkers in uniform, 1944 Aanleg Kanaal Alkmaar - Kolhorn en de Roskamsluis In 1930 wordt in de Provinciale Staten van Noord-Holland besloten de waterwegen in de provincie te moderniseren. Aanleiding was de toename van het scheepverkeer door onder meer de aanleg van de Wieringermeerpolder die in 1927 begon en in 1930 was afgerond. Het Westfriese Kana- lenplan zal naar schatting circa 9,1 miljoen gulden gaan kosten. In de jaren 30 (na de beurskrach in 1929 begin nen de crisisjaren) nam de werkloosheid in de westerse wereld, en dus ook in Nederland, hand over hand toe. Een groep werklozen voor het graafwerk in het kader van het kanalenplan. De man links op de foto met pijp is Simon Volkers. Op het hoogtepunt was één op de vier arbeiders langer dan een jaar werkloos! In het kader van de bestrijding van de werkloosheid wordt dan ook besloten om de graaf werkzaamheden aan het kanalenplan deels door werk lozen te laten uitvoeren. Dit onder beheer van de 'Ontgin ningsmaatschappij Noord-Holland'. Uiteraard werden de financiële consequenties eerst diepgaand bediscussieerd, maar als het Rijk inspringt voor de extra kosten wordt het plan aangenomen. Zo worden onder meer nabij het Waardje hele stukken kanaal met de hand uitgegraven. De omgeving van de Roskamsluis in Noord-Scharwoude De situatie van de bouw van de brug en de sluis op 17 juni 1935 22 Oktober 2016 'HWÉlh iiiiW

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Van Otterplaat tot Groenveldsweid - Langedijk | 2016 | | pagina 23