Op 19 juni 1960 hield de NVBS (Neder
landse Vereniging van Belangstellenden
in het Spoor- en tramwegwezen) een
excursie door onze omgeving met een
dieseltrein, een zgn. DE II. De NVBS
is een grote vereniging voor spoor- en
tramenthousiastelingen en organiseert
regelmatig excursies in binnen- en buitenland, heeft een
beeldarchief en een bibliotheek.
De passagierstrein op het Veilingterrein in Noord-Scharwoude
Deze dieselrondrit, zoals de excursie door de NVBS was
genoemd, voerde met een slakkengang langs diverse
kleine goederenlijnen in Noord-Holland-Noord. Als eer
ste gingen de ongeveer 150 deelnemers naar Hoorn om
daar via de thans museumlijn naar Medemblik te reizen.
Onderweg werden alle dorpen langs die lijn bezocht. De
rit duurde lang, niet alleen door de lage snelheid van on
geveer 30 kilometer per uur, maar ook omdat bij iedere
stop door de deelnemers driftig werd gefotografeerd.
Bronnen Foto's: Utrechts Archief te Utrecht
Regionaal Archief Alkmaar: Alkmaarsche
Courant van 20 juni 1960
Dan de foto's van later datum
Op de mij al eerder bekende foto (ove
rigens van slechte kwaliteit) van de
passagierstrein op het goederenem
placement in Noord-Scharwoude waren
geen mensen te zien. Op de foto's in het
beeldarchief van het Utrechts Archief
stonden meerdere personen afgebeeld,
zelfs een grote groep mensen. Volgens
de omschrijving bij de foto's waren deze
genomen op 19 juni 1960 ter gelegen
heid van de dieselrondrit van de NVBS.
De passagierstrein op het Veilingterrein in Noord-Scharwoude
Oktober 2015
Spoorlijn Noord-Scharwoude Dorp
Vervolgens ging de trein van Hoorn richting Noord-
Scharwoude-Dorp. De deelnemers aan deze diesel
rondrit waren een van de weinige treinreizigers die ooit
Noord-Scharwoude-Dorp als bestemming hadden.
Tenslotte ging de trein richting Alkmaar, om daar
via de (ook nu reeds lang verdwenen) goederenlijn
Alkmaar-Warmenhuizen de stations Koedijk, Schoorl
en Warmenhuizen te bezoeken. Een deel van die route
(Alkmaar - Koedijk) ging via het oude tracé van Bello.