verpeinzingen bij de voorp Redactie Na drie afleveringen met een foto op de voorkant van de andere dorpen zijn we in Oudkarspel aanbeland. En wel het noordeinde, beter bekend als de Luizeknip. De fotograaf staat op de Dorpsstraat even ten zuiden van het vroegere café de Olifant, ongeveer ter hoogte van de brug naar de Kroonstraat. Uiterst rechts op de foto nog een klein stukje van de voorgevel van genoemd café te zien. Verderop kijken we tegen een huis aan in de haakse bocht naar links, richting de Ambachtsdijk. In het midden van de foto zien we de brug over de Voorburggracht naar de Liefdelaan, daarachter de huizen aan de Dorpsstraat om de bocht. Voor de brug en de stolpboerderij links nog de bekende 'huisjes' op de slootkant. Duidelijk is te zien hoe belangrijk de rol van het water is hier in dit dorpsbeeld. Overal langs de kanten liggen bootjes, al of niet met mensen erin. Men is trouwens vrij massaal opgekomen om op de foto gezet te worden. Zou het zondag zijn? Vooral kinderen zijn op hun 'paasbest' voor de fotograaf verschenen. Dat het waarschijnlijk geen zondag zal zijn, is het feit dat voor de boerderij links de was aan de lijn hangt en te drogen ligt op de 'bleek'. Uiterst rechts staat een man met een gereedschapskist op zijn schouder. De hondenkar, toch wel bestemd voor han del lijkt het, is echter leeg. Het is een rustige, sombere dag. De zon schijnt niet en er is nauwelijks wind, want er is vrijwel geen rimpeling op het water te zien en de was hangt stijf aan de lijn. Zou het koud zijn? De meisjes links in de boot zijn duidelijk op hun mooist uitgedost voor de foto, de meisjes rechts zijn echter dik ingepakt, hetgeen erop kan duiden dat het mogelijk herfstig en misschien wel koud was. Wellicht is het herfst, want er zijn geen bladeren aan de bomen, en er is kennelijk niet zoveel te doen op het land, gezien de vele manspersonen op de foto, allemaal uitge lopen voor de fotograaf. Zou de komst van de fotograaf zijn aangekondigd? Anders krijg je in korte tijd nooit zoveel mensen bij elkaar. Ook het feit dat kinderen in hun mooiste kleren zijn verschenen wijst daar mogelijk op. De mensen moesten overigens wel enig geduld opbrengen, wilde men scherp op de foto komen. De technische mo gelijkheden van de fotograaf waren in die tijd nog zeer beperkt. Dus was hij gedwongen om relatief lange slui tertijden te hanteren en zal iedereen gevraagd hebben om even bewegingloos te blijven staan en kijken. De man in het midden had dat geduld kennelijk niet, of hij moest zo nodig nog iets tegen iemand achter hem zeggen. Een van de honden van de hondenkar dacht kennelijk dat het nog wel even zou duren en is er maar op zijn gemak bij gaan liggen. Fotograaf C. van der Aa uit Alkmaar is waarschijnlijk op een en dezelfde dag, zo rond 1900, met zijn apparatuur door al de dorpen getrokken om hier en daar op specifie ke plekken het dorpsbeeld vast te leggen. Zijn komst zal als een 'lopend vuurtje' door de dorpen zijn gegaan. Oktober 2013

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Van Otterplaat tot Groenveldsweid - Langedijk | 2013 | | pagina 3