Beurtschipper Hendrik Oud Ongeveer 1963, Hendrik Oud bij de brandstof/gasolie pomp van de Fa. H. Oud Zonen te Oudkarspel. Daar was onze stalling en kantoorruimte met de woning van zoon Jan Oud, schuin tegenover de zuurkoolfabriek van de firma Hart en Co. De originele schepen zijn: Een vrij groot vrachtschip de 'VARIATIE' van W. Leeg water te Broek op Langedijk De 'WESTFRIES', het door de familie Kamp overgedra gen m/s aan de Broeker Veiling De 'VERTROUWEN 3' van Hendrik Nico Oud Kzn. uit Heerhugowaard De omgebouwde, dus half originele, schepen zijn: de 'AVONTUUR' van Piet Droog te Oudkarspel De 'MORGENSTER II' van A. Tijm te Oudkarspel De 'TRIO 4' van Ronald van Schoorl te Zuid-Scharwoude M/s Morgenster 2 en Vertrouwen 3 kwamen vroeger niet of misschien sporadisch aan de Langedijk. Ze waren iets te breed voor de Zeswielensluis bij Alkmaar. Via de sluis van Rustenburg, die breder was, was dit wel mogelijk. Toen het West-Friesche kanalenplan bijna was voltooid en de Zeswielensluis opgeruimd, kwamen deze schepen wel naar de Langedijk. In Noord-Scharwoude is toen een grote sluis gebouwd. Einde van de firma Oud Nu ga ik weer verder met mijn verhaal over mijn vader Hendrik Oud. Van helemaal niks toch nog wat geworden. Zoals al geschreven is, is vader de laatste 10 jaar van zijn leven opgetrokken met mevrouw van de Abeele. Na een leuk avondje van de kolfclub, begin oktober 1965, ging hij rustig naar bed, gaf nog drie diepe zuchten en dat was het einde. Waarschijnlijk een hartstilstand. Dan word je wel met je neus op de feiten gedrukt. Vader had zich wel uit de firma teruggetrokken, maar was nog veel aanwezig. Dan kom je tot de ontdekking dat hij veel voor je heeft betekend. De firma Oud had toen nog twee firmanten, Jan en Klaas Oud. Dit ging nog enige tijd zo door. Op een zaterdag in 1979 was Jan op een bijeenkomst met collega's in de RAI in Amsterdam, waar een gesprek ging over een eventuele aan- of verkoop van een bedrijf. Men vroeg ook of de fir ma Oud nog plannen had. Jan zijn antwoord was:"Och wij willen wel verkopen als er een gegadigde is, die een goede prijs op tafel legt". Men dacht wel iemand hiervoor te weten. Jan ging daar verder niet op in en zegt terloops: "even de boel rustig bekijken, de naam Stad Alkmaar is nog niet genoemd, dan ga ik daar wel kijken". Dit kwam de heer Schuurman van Expeditiebedrijf Stad Alkmaar B.V. ter ore. Wij behoefden echter niet bij hem te verschijnen, want de maandagmiddag daarop kwam hij bij ons op bezoek. Met twee weken was de Fa. Oud in zijn geheel met vier vrachtwagens overgenomen door Stad Alkmaar B.V. Er bleef over te verdelen: 1 kleine Ford bestelwagen, l luxe wagen, 1 dubbel woonhuis met schuur en 7 auto boxen, een woonhuis met kantoor en garagestalling voor 5 vrachtauto's. Hier is het einde van de Firma H. Oud en Zn. uit Oudkarspel. Klaas Oud Sint Pancras, juli 2013 Bronnen: Fotoalbums familie Oud Herinneringen van Klaas en Jopie Oud Artikelen uit de Schager Courant en de Telegraaf Oktober 2013 Enkele schepen zijn nog aanwezig, geheel of gedeeltelijk in originele staat. 23

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Van Otterplaat tot Groenveldsweid - Langedijk | 2013 | | pagina 24