Beurtschipper Hendrik Oud Plots kwam er weer een opleving. Er kwam zoveel vracht te vervoeren van klanten, zowel invoer en uitvoer, dat wij het zelf niet konden bevaren. Het gevolg was dat wij de Beurtbevrach ting en/of de fa. van Schoorl en de heer W. v/d Heerik hebben gehuurd om sa men het werk uit te voeren. Linksonder de betonnen schuren van zaadhandel 'Gebr. Bakker' aan de Prekersloot in Noord-Scharwoude. In de verte zijn de duinen te zien (Foto genomen vanaf de R.K. kerk) Veranderingen Inmiddels is er veel veranderd in deze omgeving. Het vervoer werd daar ook bij betrokken. De oorlog 1940-1945 had zijn sporen nagelaten. Het West-Friesche kanalenplan was bijna voltooid. De verkaveling was in opkomst. De Langedijk als zodanig werd ook beter bereikbaar, zowel per schip als per auto. De firma Oud heeft zich ook daarop moeten aanpassen. Wij waren wel in bezit van twee aparte autolijndienst vergunningen vanaf Oudkarspel op Amsterdam. De ene vergunning via Heerhugowaard, de andere via Warmenhuizen en Schoorl. Het lijndienstvervoer liep drastisch achteruit. Aan deze lijndienst vergunnin gen was ook ongeregeld vervoer gekop peld en daar werd veelvuldig gebruik van gemaakt. De aansluiting bij het 'Alkmaars Vervoer Centrum' heeft veel bijgedragen aan het ongeregeld vervoer. Somtijds moest er wel eens 1 of 2 auto's bij worden gehuurd. Zelf hadden wij 4 vrachtauto's plus een kleine bestelwagen. Voor de twee vrachtschepen, 20 ton en 39 ton, waren vergunningen afgege ven voor een geregelde dienst op de Zaanstreek en Amsterdam. De ene vanaf Langedijk, de andere vanaf Schoorldam. Dit veranderde ook zodanig dat er werd besloten het 20 ton scheepje te verkopen. Het werd zo erg dat ook de andere schuit voor de wal lag. Bootvervoer dat wel goed was gegaan stond even stil. In 1954 is bij de scheepswerf van Bertus de Waal aan de Wuiversloot te Noord-Scharwoude de 4 tact 22 PK Heesenmotor vervangen voor een 2e hands 2 tact 20 PK industriemotor met waterinjectie. Dit voldeed goed. Wij maakten 90 reizen in 30 weken naar Amsterdam. Voor zaadhandel 'Gebr. Bakker' nog twee betonschuren opgehaald uit Noord-Brabant. Dit waren onderdelen voor een nog op te bouwen schuur. De eerste was uit Hulst (bij Geldrop), de tweede uit Oir- schot aan het Wilhelminakanaal. Het zand om de grond op te hogen voor de te bouwen schuren was door ons al aangeleverd vanuit De Haukes, een klein dorpje op Wieringen. Toen de verkaveling steeds verder optrok was er geen plaats meer voor de Langedijker vrachtschepen in de Langedijker vaarwegen. Sommige schepen werden verkocht en soms omgebouwd voor recreatie. 50-jarig jubileum van vrachtvaarder Hendrik Oud in mei 1965. V.l.n.r.: Rob Berkhout, Don Vossenaar, L. Broersen, Jan Oud, vader Hendrik Oud en Klaas Oud 22 Oktober 2013 dis tfü*1 lifiNSTWCEIt

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Van Otterplaat tot Groenveldsweid - Langedijk | 2013 | | pagina 23