Beurtschipper Hendrik Oud
Plots kwam er weer een opleving. Er
kwam zoveel vracht te vervoeren van
klanten, zowel invoer en uitvoer, dat
wij het zelf niet konden bevaren. Het
gevolg was dat wij de Beurtbevrach
ting en/of de fa. van Schoorl en de heer
W. v/d Heerik hebben gehuurd om sa
men het werk uit te voeren.
Linksonder de betonnen schuren van zaadhandel 'Gebr. Bakker' aan
de Prekersloot in Noord-Scharwoude. In de verte zijn de duinen te zien
(Foto genomen vanaf de R.K. kerk)
Veranderingen
Inmiddels is er veel veranderd in deze omgeving. Het
vervoer werd daar ook bij betrokken.
De oorlog 1940-1945 had zijn sporen nagelaten.
Het West-Friesche kanalenplan was bijna voltooid. De
verkaveling was in opkomst. De Langedijk als zodanig
werd ook beter bereikbaar, zowel per schip als per auto.
De firma Oud heeft zich ook daarop moeten aanpassen.
Wij waren wel in bezit van twee aparte autolijndienst
vergunningen vanaf Oudkarspel op Amsterdam. De
ene vergunning via Heerhugowaard, de andere via
Warmenhuizen en Schoorl.
Het lijndienstvervoer liep drastisch
achteruit. Aan deze lijndienst vergunnin
gen was ook ongeregeld vervoer gekop
peld en daar werd veelvuldig gebruik
van gemaakt.
De aansluiting bij het 'Alkmaars Vervoer
Centrum' heeft veel bijgedragen aan het
ongeregeld vervoer. Somtijds moest er
wel eens 1 of 2 auto's bij worden gehuurd.
Zelf hadden wij 4 vrachtauto's plus een
kleine bestelwagen.
Voor de twee vrachtschepen, 20 ton en
39 ton, waren vergunningen afgege
ven voor een geregelde dienst op de
Zaanstreek en Amsterdam. De ene vanaf
Langedijk, de andere vanaf Schoorldam.
Dit veranderde ook zodanig dat er werd
besloten het 20 ton scheepje te verkopen.
Het werd zo erg dat ook de andere schuit
voor de wal lag. Bootvervoer dat wel
goed was gegaan stond even stil.
In 1954 is bij de scheepswerf van
Bertus de Waal aan de Wuiversloot te
Noord-Scharwoude de 4 tact 22 PK
Heesenmotor vervangen voor een 2e
hands 2 tact 20 PK industriemotor met
waterinjectie. Dit voldeed goed. Wij
maakten 90 reizen in 30 weken naar
Amsterdam.
Voor zaadhandel 'Gebr. Bakker' nog
twee betonschuren opgehaald uit
Noord-Brabant.
Dit waren onderdelen voor een nog op
te bouwen schuur. De eerste was uit
Hulst (bij Geldrop), de tweede uit Oir-
schot aan het Wilhelminakanaal. Het zand om de grond
op te hogen voor de te bouwen schuren was door ons
al aangeleverd vanuit De Haukes, een klein dorpje
op Wieringen.
Toen de verkaveling steeds verder optrok was er geen
plaats meer voor de Langedijker vrachtschepen in de
Langedijker vaarwegen. Sommige schepen werden
verkocht en soms omgebouwd voor recreatie.
50-jarig jubileum van vrachtvaarder Hendrik Oud in mei 1965.
V.l.n.r.: Rob Berkhout, Don Vossenaar, L. Broersen, Jan Oud,
vader Hendrik Oud en Klaas Oud
22
Oktober 2013
dis tfü*1
lifiNSTWCEIt