Beurtschipper Hendrik Oud
"'-r
richting de brug naar het Waarland, tot we onze eigen
stalling gereed hadden in Oudkarspel. De fa. Oud ging
nog even door. Omstreeks 1948 werd een beurtdienst op
gekocht van de heer Bokslag uit Schoorldam. Het schip
de 'Veehandel' bleef in handen van Bokslag, waar A. den
Das, de vorige eigenaar, nog partij in had. Wij kochten al
leen de vergunning tot het uitoefenen van een beurtvaart
Schoorldam vice versa Amsterdam en de Zaanstreek.
Daarna is een poging gedaan om een afhaal- en bestel
dienst vergunning te bemachtigen. Dit ging niet door,
teveel bezwaarschriften vanuit de concurrentie. Gelijk
daarop hebben wij een autolijndienst aangevraagd bij de
Rijksdienst van het wegverkeer van Schoorl naar Amster
dam. Waar was nu de concurrentie? Op deze aanvraag
kwamen helemaal geen bezwaarschriften. Eindresultaat
was dat wij een autolijndienst zoals aangevraagd moch
ten uitvoeren.
De tijd staat echter niet stil. Zoals vader Hendrik vroe
ger in de Langedijk met de handwagen de pakketjes enz.
rondbracht, gebeurde dit nu met de vrachtauto.
Inmiddels was er een oude stolpboerderij met voorhuis
opgekocht aan de dorpsstraat in Oudkarspel. In de stolp
was een kleine woning met een groentewinkel. Dit moch
ten wij eruit slopen en geschikt maken voor kantoor en
autostalling. Het voorhuis werd opgeknapt voor bewo
ning van Jan Oud Hzn. met zijn gezin. Zowel voor als
achter dit huis konden wij met het schip afmeren. Het
aantal auto's van de firma was uitgebreid. Wij waren
blij dat ze ook onderdak konden. Zelf wilde ik ook gaan
trouwen. Vader Hendrik, die een grote rol speelde in dit
geheel, kwam ter ore dat er een groot pand te koop was
in Zuid-Scharwoude. Uiteraard niet nieuw, zeg maar
oud. Een dubbel woonhuis met schuur en aangebouwd
dubbel woonhuis van klein formaat, d.w.z. 1 kamer met
boenhok/keuken, erg primitief. Het eerste huisje was uit-
gesloopt, het tweede werd nog door een oude man be
woond. Dit pand is door ons gekocht.
Moeder Aaltje Oud vond dit heerlijk, zij had daar vroe
ger met genoegen in die buurt gewoond en Gerrit was
daar een huis zuidelijker geboren. In Oudkarspel ging
het soms wat moeilijk, waarschijnlijk had ze het ook veel
te druk. Vergeet niet dat moeder Aaltje altijd voor ieder
een klaar stond. Zij nam geen blad voor de mond, heeft
veel betekend voor de familie Oud en heeft veel werk
verzet. Zij heeft helaas maar kort kunnen genieten van
deze overgang naar Zuid-Scharwoude. Dit genieten kan
wel beter als een kwelling omschreven worden, een jaar
van ellende, ze was al ziek. Op twee november 1952 is ze
overleden, precies twee maanden voor haar 62ste verjaar
dag. Ze kon helaas niet meer praten.
Zo schrijvende voort ben ik toch wel even afgedwaald,
wat betreft de persoon schipper Oud.
Vader bleef in de woning in Zuid-Scharwoude. Na ver
loop van tijd is hij in kennis gekomen met de weduwe
van N. v/d Abeele te Oudkarspel. Haar man was bij de
beschieting van een trein bij Halfweg door een Engels
vliegtuig in 1944 overleden. Hij is daar ingetrokken en
zij hebben 10 jaren
samengewoond.
De 'Guy'
vrachtauto,
met v.l.n.r.
Jan Oud aan
het stuur,
Klaas Oud
en vader
Hendrik Oud
Oktober 2013
21