Beurtschipper Hendrik Oud "'-r richting de brug naar het Waarland, tot we onze eigen stalling gereed hadden in Oudkarspel. De fa. Oud ging nog even door. Omstreeks 1948 werd een beurtdienst op gekocht van de heer Bokslag uit Schoorldam. Het schip de 'Veehandel' bleef in handen van Bokslag, waar A. den Das, de vorige eigenaar, nog partij in had. Wij kochten al leen de vergunning tot het uitoefenen van een beurtvaart Schoorldam vice versa Amsterdam en de Zaanstreek. Daarna is een poging gedaan om een afhaal- en bestel dienst vergunning te bemachtigen. Dit ging niet door, teveel bezwaarschriften vanuit de concurrentie. Gelijk daarop hebben wij een autolijndienst aangevraagd bij de Rijksdienst van het wegverkeer van Schoorl naar Amster dam. Waar was nu de concurrentie? Op deze aanvraag kwamen helemaal geen bezwaarschriften. Eindresultaat was dat wij een autolijndienst zoals aangevraagd moch ten uitvoeren. De tijd staat echter niet stil. Zoals vader Hendrik vroe ger in de Langedijk met de handwagen de pakketjes enz. rondbracht, gebeurde dit nu met de vrachtauto. Inmiddels was er een oude stolpboerderij met voorhuis opgekocht aan de dorpsstraat in Oudkarspel. In de stolp was een kleine woning met een groentewinkel. Dit moch ten wij eruit slopen en geschikt maken voor kantoor en autostalling. Het voorhuis werd opgeknapt voor bewo ning van Jan Oud Hzn. met zijn gezin. Zowel voor als achter dit huis konden wij met het schip afmeren. Het aantal auto's van de firma was uitgebreid. Wij waren blij dat ze ook onderdak konden. Zelf wilde ik ook gaan trouwen. Vader Hendrik, die een grote rol speelde in dit geheel, kwam ter ore dat er een groot pand te koop was in Zuid-Scharwoude. Uiteraard niet nieuw, zeg maar oud. Een dubbel woonhuis met schuur en aangebouwd dubbel woonhuis van klein formaat, d.w.z. 1 kamer met boenhok/keuken, erg primitief. Het eerste huisje was uit- gesloopt, het tweede werd nog door een oude man be woond. Dit pand is door ons gekocht. Moeder Aaltje Oud vond dit heerlijk, zij had daar vroe ger met genoegen in die buurt gewoond en Gerrit was daar een huis zuidelijker geboren. In Oudkarspel ging het soms wat moeilijk, waarschijnlijk had ze het ook veel te druk. Vergeet niet dat moeder Aaltje altijd voor ieder een klaar stond. Zij nam geen blad voor de mond, heeft veel betekend voor de familie Oud en heeft veel werk verzet. Zij heeft helaas maar kort kunnen genieten van deze overgang naar Zuid-Scharwoude. Dit genieten kan wel beter als een kwelling omschreven worden, een jaar van ellende, ze was al ziek. Op twee november 1952 is ze overleden, precies twee maanden voor haar 62ste verjaar dag. Ze kon helaas niet meer praten. Zo schrijvende voort ben ik toch wel even afgedwaald, wat betreft de persoon schipper Oud. Vader bleef in de woning in Zuid-Scharwoude. Na ver loop van tijd is hij in kennis gekomen met de weduwe van N. v/d Abeele te Oudkarspel. Haar man was bij de beschieting van een trein bij Halfweg door een Engels vliegtuig in 1944 overleden. Hij is daar ingetrokken en zij hebben 10 jaren samengewoond. De 'Guy' vrachtauto, met v.l.n.r. Jan Oud aan het stuur, Klaas Oud en vader Hendrik Oud Oktober 2013 21

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Van Otterplaat tot Groenveldsweid - Langedijk | 2013 | | pagina 22