Beurtschipper Hendrik Oud
Jan en Arie konden zich staande houden tussen mast en
giek. Gelukkig heeft schipper W. Kwak ze opgehaald met
de visboot van Gebr. Dil uit Akersloot. De mannen waren
gered, maar met de boot was het een ramp, een grote cha
os. Fa. Witsen en Vis uit Alkmaar heeft in twee pogingen
het schip gelicht. Het schip naar de werf in Alkmaar, alles
schoonmaken, wat reparaties verricht, dan naar de ma
chinefabriek van Heesen in Amsterdam voor het klaar
maken van de motor. Vader was nog steeds aan Heesen
verbonden. Het kleine schip 'Het Vertrouwen' kwam
weer goed van pas, er werd volop mee gevaren. Tijdelijk
een schip gehuurd uit Uithoorn, m/s Cornelia van van
Elleswijk, schipper Kees de Kruijf. Zo gaat Hendrik Oud
weer verder. 'Vertrouwen II' komt weer in de vaart. In
middels waren er diverse gasgeneratoren voor auto- en
scheepsmotoren in de markt gekomen. In de 'Vertrouwen
II' is toen een antraciet gasgenerator
gebouwd, merk Heesen, dit paste zeer
goed bij de 4 tact Heesen kleppenmo-
tor. De motor verbruikte VOL GAS, er
moest geen andere brandstof worden
toegevoegd, dit was niet mogelijk.
Schipper Oud was als enige aan de
Langedijk in bezit van zo'n generator.
De anderen moesten 10% gasolie toe
voegen.
De overheid droeg bij in de kosten van
aanschaf. Het klaarmaken van de ge
nerator gaf wel wat extra arbeid, maar
we hebben er dankbaar gebruik van
gemaakt. De oorlog zijn we er mee
doorgekomen. Spoedig daarna werd
er geen antraciet meer geleverd voor
de generator, de motor is weer terug-
gebouwd om op gasolie te draaien, de
generator verwijderd.
Na de oorlog van varen naar rijden
Dan komt de naoorlogse tijd, alles herstelt zich weer.
De schulden waren na vele jaren afgelost, er was zelfs
nog een klein bedrag over.
Vader was tevreden. Op een zeker moment stond er in de
krant: te koop, autodienst vanaf Oude-Niedorp naar Pur-
merend-Amsterdam-Zaanstreek-Alkmaar v.v. Jan vroeg
aan vader: Voelt u er wat voor om hier op af te gaan? Het va
ren gaat achteruit en het wegverkeer is in opkomst." Jan wilde
wel wat meer weten, vader was iets te terughoudend. Jan
wilde ook niet graag een concurrent worden van vader,
als het hem zou lukken deze dienst te kopen.
Vader ging overstag, hij wist de koop van deze dienst
inclusief een oude 'Unic' vrachtauto rond te krijgen. Zo
werden de revenuen weer uitgegeven. Het saldo was
niet hoopgevend.
Vader Hendrik was een soort maat
schap aangegaan met zoon Jan. Dit was
voor korte tijd.
Zelf werkte ik ook in het bedrijf. De op
roep op dinsdag van het Arbeidsbureau
uit Alkmaar, tot melding voor de arbeidsinzet in Duitsland,
was ergens anders terecht gekomen. Toen de brief op don
derdag wel kwam was de oproepdatum al verstreken en ik
was met de boot in Amsterdam. De jongens waren vrijdag
daaraanvolgend al op transport gezet naar Hannover.
Bij navraag moest ik mij 's maandags daarop melden. De
zaterdag daarvoor kwam er bericht van het Binnenvaart
Bureau uit Den Haag dat de voedselvoorziening te water
was vrijgesteld van vordering naar Duitsland. 's Maandags
werd mij een Ausweis verstrekt, dit heb ik altijd gekoesterd.
Inmiddels was mijn plek op 'Het Vertrouwen' gekomen,
mijn metgezel was Jan Slink. Vader Oud had daar op ge
varen, maar hij had doordat hij in een verwarde staaldraad
stond, die werd aangetrokken, zijn been gebroken.
Jan Oud vaart hier op 'Het Vertrouwen', bij de brug van Piet de Vries,
timmerman te Zuid-Scharwoude (ongeveer 1934)
Er is toen besloten een firma te stichten met 3 firman
ten, n.l. vader H. Oud met de twee zonen Jan en Klaas
Oud, met de naam 'Expeditiebedrijf Het Vertrouwen Fa.
H. Oud Zonen' te Oudkarspel. Vader deed het schrijf
werk, Jan ging autorijden en ik, Klaas, werd schipper
op de 'Vertrouwen II'. De kleine schuit werd door een
knecht bemand.
De gekochte vrachtautodienst was inclusief een wat
oude Unic vrachtauto. Deze auto kon in stalling bij ga
rage Hoogenboom in Oudkarspel, bij 'Gertje' dus. De
tweede auto, een Ford V8 legerauto, was iets groter uit
gevallen. Die is enige tijd in stalling geweest in de schuur
van S. Kuiper bij het spoorviaduct aan de Smuigelweg,
20
Oktober 2013