Beurtschipper Hendrik Oud Jan en Arie konden zich staande houden tussen mast en giek. Gelukkig heeft schipper W. Kwak ze opgehaald met de visboot van Gebr. Dil uit Akersloot. De mannen waren gered, maar met de boot was het een ramp, een grote cha os. Fa. Witsen en Vis uit Alkmaar heeft in twee pogingen het schip gelicht. Het schip naar de werf in Alkmaar, alles schoonmaken, wat reparaties verricht, dan naar de ma chinefabriek van Heesen in Amsterdam voor het klaar maken van de motor. Vader was nog steeds aan Heesen verbonden. Het kleine schip 'Het Vertrouwen' kwam weer goed van pas, er werd volop mee gevaren. Tijdelijk een schip gehuurd uit Uithoorn, m/s Cornelia van van Elleswijk, schipper Kees de Kruijf. Zo gaat Hendrik Oud weer verder. 'Vertrouwen II' komt weer in de vaart. In middels waren er diverse gasgeneratoren voor auto- en scheepsmotoren in de markt gekomen. In de 'Vertrouwen II' is toen een antraciet gasgenerator gebouwd, merk Heesen, dit paste zeer goed bij de 4 tact Heesen kleppenmo- tor. De motor verbruikte VOL GAS, er moest geen andere brandstof worden toegevoegd, dit was niet mogelijk. Schipper Oud was als enige aan de Langedijk in bezit van zo'n generator. De anderen moesten 10% gasolie toe voegen. De overheid droeg bij in de kosten van aanschaf. Het klaarmaken van de ge nerator gaf wel wat extra arbeid, maar we hebben er dankbaar gebruik van gemaakt. De oorlog zijn we er mee doorgekomen. Spoedig daarna werd er geen antraciet meer geleverd voor de generator, de motor is weer terug- gebouwd om op gasolie te draaien, de generator verwijderd. Na de oorlog van varen naar rijden Dan komt de naoorlogse tijd, alles herstelt zich weer. De schulden waren na vele jaren afgelost, er was zelfs nog een klein bedrag over. Vader was tevreden. Op een zeker moment stond er in de krant: te koop, autodienst vanaf Oude-Niedorp naar Pur- merend-Amsterdam-Zaanstreek-Alkmaar v.v. Jan vroeg aan vader: Voelt u er wat voor om hier op af te gaan? Het va ren gaat achteruit en het wegverkeer is in opkomst." Jan wilde wel wat meer weten, vader was iets te terughoudend. Jan wilde ook niet graag een concurrent worden van vader, als het hem zou lukken deze dienst te kopen. Vader ging overstag, hij wist de koop van deze dienst inclusief een oude 'Unic' vrachtauto rond te krijgen. Zo werden de revenuen weer uitgegeven. Het saldo was niet hoopgevend. Vader Hendrik was een soort maat schap aangegaan met zoon Jan. Dit was voor korte tijd. Zelf werkte ik ook in het bedrijf. De op roep op dinsdag van het Arbeidsbureau uit Alkmaar, tot melding voor de arbeidsinzet in Duitsland, was ergens anders terecht gekomen. Toen de brief op don derdag wel kwam was de oproepdatum al verstreken en ik was met de boot in Amsterdam. De jongens waren vrijdag daaraanvolgend al op transport gezet naar Hannover. Bij navraag moest ik mij 's maandags daarop melden. De zaterdag daarvoor kwam er bericht van het Binnenvaart Bureau uit Den Haag dat de voedselvoorziening te water was vrijgesteld van vordering naar Duitsland. 's Maandags werd mij een Ausweis verstrekt, dit heb ik altijd gekoesterd. Inmiddels was mijn plek op 'Het Vertrouwen' gekomen, mijn metgezel was Jan Slink. Vader Oud had daar op ge varen, maar hij had doordat hij in een verwarde staaldraad stond, die werd aangetrokken, zijn been gebroken. Jan Oud vaart hier op 'Het Vertrouwen', bij de brug van Piet de Vries, timmerman te Zuid-Scharwoude (ongeveer 1934) Er is toen besloten een firma te stichten met 3 firman ten, n.l. vader H. Oud met de twee zonen Jan en Klaas Oud, met de naam 'Expeditiebedrijf Het Vertrouwen Fa. H. Oud Zonen' te Oudkarspel. Vader deed het schrijf werk, Jan ging autorijden en ik, Klaas, werd schipper op de 'Vertrouwen II'. De kleine schuit werd door een knecht bemand. De gekochte vrachtautodienst was inclusief een wat oude Unic vrachtauto. Deze auto kon in stalling bij ga rage Hoogenboom in Oudkarspel, bij 'Gertje' dus. De tweede auto, een Ford V8 legerauto, was iets groter uit gevallen. Die is enige tijd in stalling geweest in de schuur van S. Kuiper bij het spoorviaduct aan de Smuigelweg, 20 Oktober 2013

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Van Otterplaat tot Groenveldsweid - Langedijk | 2013 | | pagina 21