Beurtschipper Hendrik Oud Moeilijke periode Toen kwam de ellende. Vader werd opgeroepen voor de mobilisatie in 1914-1918, moeder moest zich maar zien te redden. Moeder ging langs het kanaal mee als er gevaren moest worden, in weer en wind en in verwachting van Jan.'s Morgens moest ze soms de knecht nog wekken en het paard optuigen. Het was erg zwaar. In zijn diensttijd verkocht vader Kwatta-repen onder zijn kornuiten als bijverdienste. Aan deze ellende kwam ook weer een einde. Vader kwam ongeschonden uit dienst. Begin augustus 1918 was er echter een familiedrama geweest in het gezin van zijn negen jaar oudere broer Klaas Oud Gzn in Oudkar spel. Klaas onderhield een beurtdienst op Zaanstreek en Amsterdam met het motorschip 'Het Vertrouwen', 21 ton. In de mobilisatietijd 1914-1918 werd vanwege de olieschaarste gebruik gemaakt van een stoomsleepboot. Ook mijn oom Klaas Oud maakte daar gebruik van. Bij 't Schouw in Akersloot is zijn zoon Jaap overboord ge vallen. Oom Klaas, die goed kon zwemmen, heeft hem gered, maar is zelf verdronken. Verdronken hij de redding T«n een kind. ALKMAAR, 6 Aug. Gistermiddag 5 uur viel het kind van den schipper Oud. van Oud-Karr spel, nabij de Alkmaardermeer in het Jï.-Hj Kanaal. De schipper, die te water sprong, wi?t het kind te bereiken, waardoor het nog gered kon worden. Zelf miste hij de kracht om ee® toegestoken vaarboom te grijpen en hij zonï in de diepte. Hij werd met de dreg opgehaald doch het gelukte den dokter niet om de levens geesten op te wekken. Bericht in de Telegraaf van 7 augustus 1918 Tante Marie Oud-Metselaar bleef achter met 3 jonge kinderen, Gerrit, Jaap en Piet, en een beurtdienst. Vader ging een zakelijke overeen komst aan met zijn schoonzuster, onder de naam Fa. K. Oud. Om deze overeenkomst sluitend te maken moest nog wel het één en ander ge regeld worden, want vader Hendrik moest rekening houden met zijn eigen gezin met 2 kleine kinderen en de weduwe K. Oud met 3 jonge kinderen. De dienst te Koedijk werd overge nomen door de Gebr. Lugtigheid, de brandstoffenhandel. De dienst 'Het Vertrouwen' was in het verleden op gezet door Gam Rus met een zeiltjalkje, Gam Rus deze is later met een motor uitgerust. De opvolger was G. Kooij uit Noord-Scharwoude. G. Kooij heeft 2 motorschuiten laten bouwen. In 1908 m/s 'Het Vertrouwen' bij scheepswerf P. de Wit te Broek op Langendijk, groot 21 ton met 14 PK Heesen petroleum- motor. In 1912 nog m/s 'Het Vertrouwen II' bij scheeps werf Bakker Kuiper te Schoorldam, groot 22 ton, ook met een 14 PK Heesen petroleum motor. Het eerste werd gebruikt door ome Klaas, de dienst werd daarmee uitge voerd. Er was nog wat af te betalen aan G. Kooij, zodat vader weer met schuld begon. Vader zelfstandig verder Vader begon dus met een schuldenlast in de Fa. K. Oud. Dit is allemaal opgelost. Er was veel werk voorhanden zodat hij een groter vrachtschip wilde, een 40-tonner met hijstuig. De Zeswielensluis was verlengd dus was er de mogelijkheid om met een schip van 22 a 23 meter lang in Langedijk te komen. Er was nog iets af te rekenen met de machinefabrikant Heesen in Amsterdam. Deze fabri kant wilde een nieuw soort motor aan de man brengen, zo gebeurde het dat BA. Heesen een aanbod deed om zo'n nieuw schip te laten bouwen. Uiteraard met zijn 22 P.K. middeldruk, 4 tact, gasoliemotor uitgerust, deze in huurkoop over te doen aan Hendrik Oud. Dit was weer een hele opgaaf. Moeder Aaltje was niet erg enthou siast, ze vroeg zich af hoe moet je dit allemaal betalen. De oude schuld was nog niet eens afbetaald en dan komt dit er weer bij. Ze zei dan ook: Denk maar niet dat je met mosselenschelpen kan betalen". Vader zei toen: "Ik heb heel veel werk, het komt wel in orde". In de herfst van 1924 is de 'Vertrouwen II' te water gelaten, hij kwam in de vaart op de dienst naar Amsterdam. Bij de bouw van dit schip werd waargenomen dat het vlak wat zwaarder moest zijn, geen 3 mm. maar eigenlijk 4 of 5 mm. Het werd uiteindelijk 4 mm. De luikenkap was ook niet geschikt voor het zware vervoer, die is veel later door zwaardere vervangen. Willem Bos, de dorpssmid uit Noord-Scharwoude, een maakt een proefvaart met zijn tjalkje met nieuwe motor. Hij begon met dit tjalkje de beurtdienst. 18 Oktober 2013

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Van Otterplaat tot Groenveldsweid - Langedijk | 2013 | | pagina 19