Reacties op het vorige nummer
Reactie op de voorplaat
De prachtige foto op de voorplaat leverde ons een paar wel
kome aanvullingen op met betrekking tot de schuit die bij de
Kromme Brug lag.
Jan de Jong meldde ons het volgende. "Hier wordt vermeld
dat er wat apparaten op de achtersteven van de schuit liggen, be
doeld om er werkzaamheden mee te verrichten. Ten eerste is het de
voorsteven. Tussen de mannen op de schuit ziet u de onderkant
van de mast. Hier ligt aan het uiteinde lood of een ander metaal
op om de mast gemakkelijker te kunnen strijken of omhoog te zet
ten. Vóór dat metaal liggen op de mast twee beunen. Als de mast
rechtop staat, liggen deze beunen op het gat wat u onder de mast
en achter het hekje ziet. Dit is natuurlijk voor de veiligheid. Het
gat waar de onderkant van de mast in verdwijnt wordt ook wel
de wip uit genoemd. Natuurlijk zullen er nog wel enkele namen
voor deze uitsparing de ronde doen. De boot zou een kleine tjalk
kunnen zijn. Voor de rest wil ik u melden dat ik geen verstand
van boten heb en dat ik dit blad met steeds meer interesse lees."
Onze donateur J. van der Gulik uit Andijk schreef ons het
volgende. "Even wat opmerkingen bij de voorplaat op de om
slag van het jaarboek 2011. De schuit is vermoedelijk een kleine
Tjalk of Skutsje. Op de foto is de voorsteven zichtbaar en niet
het roer. Bij deze kleine scheepjes lag het watervat op de voorste
ven, bij het roer was daarvoor geen plaats. Wat als lading wordt
genoemd is de gestreken mast, duidelijk zichtbaar het contra
gewicht. Op de mast tegen het contragewicht ligt de afdekking
van de doorlaat in de voorsteven van het contragewicht. Tevens
is op de stevenbalk de katrol met haak zichtbaar voor de voorver-
staging van de mast.
Ik hoop dat dit veel duidelijk maakt bij deze foto."
Ons bestuurslid Jan Marsman jr. haakte in op het bericht
van J. van der Gulik. "Tjalken en skutsjes zijn volgens mij
typisch Friese schepen. Zou het geen zgn. damschuit kunnen
zijn? Op meerdere ansichtkaarten uit begin 20e eeuw staan
kleine zeilvrachtscheepjes."
8
Oktober 2012