Reclame-uitingen in vroeger dagen tuinder. Weer daarvoor het winkeltje van de dames Blok ker, en dan had je de Stationsstraat. Over de reclameborden hebben we nog wat gevonden. Englebert Het begon allemaal met een kleine winkel voor rubber artikelen in Luik (België) die in 1868 werd geopend door Oscar Englebert. Hij begon in 1894 te experimenteren met banden. In het begin waren dat banden voor fietsen en koetsen. In 1898 begon Oscar fiets- en autobanden te produceren en werd zo het eerste bandenbedrijf in de Benelux-landen en een van de eersten in Europa. In 1963 ging men handelen onder de naam Uniroyal- Englebert. Sindsdien is Uniroyal uitgegroeid tot een van de belangrijkste spelers op de markt. Momenteel worden er dagelijks meer dan 30.000 banden met het parapluutje - dat staat voor regenbanden - geproduceerd. ABRO Wie weet nog hoe de naam ABRO ontstond? De geschiedenis van ABRO begint bij een zeepzie- derij uit Zwolle en gaat vermoedelijk terug tot 1719. Dit was tenminste het jaartal dat gebeiteld stond in de gevelsteen, tot voor kort te zien in het gebouw van de zeepziederij Fenix aan de Lijnbaan in Zwolle. De oude zeepziederij werd in 1890 verkocht door de fa. ter Meulen Co aan de fa. Joh. Taconis. In 1919 verkocht Taconis de stoom- zeepfabriek aan Peter Broek Koetsier, die al een zeepfabriek had in Coevorden. Bekende producten van de Fenix waren on der andere AZON(bleekmiddel) en ABRO (afwasmiddel), een afkorting van A. Broek. In de jaren vijftig werd Abro omgedoopt tot DUBRO, dit staat voor Dubbel Broek, vanwege de verdubbelde concentratie. Een actie die de verkoop van ABRO behoorlijk verhoogde was het toevoegen van drie plas tic kralen aan iedere fles ABRO. Deze kralen konden aan elkaar geregen worden tot een armband of halsband. Als je er voldoende had, konden kinderen er zelfs een lang snoer van maken om paardje mee te spelen en was het kralensnoer het leidsel. Na overname door Unilever, bleef Fenix één van de stevige peilers onder de multinati onal. Toch werd besloten om de fabriek te sluiten. De gebouwen in Zwolle zijn onder tussen al lang gesloten. SRV De SRV-wagen was een kleine rijdende supermarkt. In 1966 bestonden twee organisaties voor de melkhandel in Nederland, namelijk Super Ratio en de Knipkaart, die in dat jaar fuseerden tot de SRV-organisatie: "Samen Ratio neel Verkopen". Later gaf men aan dat het om de eerste drie medeklinkers ging uit het woord SeRVice. Het con cept van de rijdende supermarkt is in de jaren zestig be dacht door Cor Boonstra (de latere topman van Philips) toen hij verkoopleider bij de Zuivel Handelsmaatschap pij was. SRV is ontstaan uit de samenwerking van een aantal groothandels die door heel Nederland voornamelijk le verden aan de melkhandel. In eerste instantie opgezet als inkooporganisatie, later een verkoopformule met folders, spaarmunten en spaarzegels, eigen merken, dagblad- en zelfs tv-reclame (Het Cocktail Trio met de destijds alom bekende reclamekreet: 'Leve de man van de SRV, van je hiep hiep hiep hoeree!'). De SRV-formule werd in 1995 opgeheven, rijdende winkels bestaan anno 2011 hier en daar nog wel. In Langedijk was Wim Snijders en later Gerrit Smit de SRV-man. Gerrit legde de afkorting liever uit als: Smit Rijdt Verder. Jan Sneek was de laatste die met deze rij dende winkel reed. We zien de melkzaak van Gerrit Smit. Deze winkel stond recht tegenover de Tulpenstraat en moest uiteindelijk wijken voor de doorbraak naar de Voorburggracht en Platte Ven. Op een uithangbord staat SRV. Gerrit had zowel een winkel als een SRV-wagen. Die wagen werd gestald op de Westerstraat. Het kleine huisje rechts naast de winkel, ooit bewoond door de weduwe Steenhorst, werd door Gerrit verbouwd tot magazijn. Daarnaast is nog het huis van Willem Vader te zien en de uithangreclame van Wout Kuiper, installateur en fietsenmaker (nu Duin en van Hemert). Oktober 2011 17

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Van Otterplaat tot Groenveldsweid - Langedijk | 2011 | | pagina 18