De treinverbindingen van Noord-Scharwoude
KOEDIJK
Op dit kaartje uit 1869 is duidelijk te zien dat de spoorlijn Alkmaar-Den Helder het uiterste puntje van de
Noordscharwouderpolder doorsneed. Hierdoor kwam het station net nog op Langedijker grondgebied te liggen.
Dat het station hierdoor rond de vier kilometer van het dorp kwam te liggen, is menig reiziger opgebroken.
Opheffing station Noord-Scharwoude
Tijdens de Tweede Wereldoorlog bleven alle stationsge
bouwen langs de spoorlijn behouden. Behalve het stati
onsgebouw van Alkmaar werden in later jaren alle sta
tionsgebouwen langs de spoorlijn één, twee of zelfs drie
keer vervangen. Allereerst werd het in 1862 gebouwde
station van Noord-Scharwoude, dat was geopend van 20
december 1865 tot 15 mei 1938 en van 10 juni 1940 tot 4
mei 1947, in 1951 gesloopt. In Den Helder werd in 1958
tegelijkertijd met de elektrificatie van de lijn het tracé
door de stad met 600 meter ingekort. Aan het nieuwe
eindpunt werd een nieuw kopstation gebouwd. In na
volging van Noord-Scharwoude werden eind jaren '60
in Heerhugowaard, Schagen en Anna Paulowna ook de
oude Waterstaatstations gesloopt en werd respectievelijk
in 1967, 1968 en 1971 een eenvoudig standaard stations
gebouw neergezet. Het station van Heerhugowaard is
naderhand weer vervangen door een exemplaar aan de
Heerhugowaardse kant van de lijn.
Ontstaan groenteveiling bij het station
In 1898 werd in café 'De Hengstman' in Heerhugowaard
de Landbouw- en Handelsvereniging 'Nieuw Leven'
opgericht. Meester S.Brugman was een actieve man die
ijverde om te komen tot een veiling van tuinbouwpro
ducten. Hij werd dan ook de voorzitter. Op boerenkar
ren en bakwagens voerden tuinders uit Oude- en Nieuwe
Niedorp, Heerhugowaard en 't Waarland hun waren aan.
Hun collega's uit Noord-Scharwoude en Oudkarspel,
die hun producten verbouwden in de Noordscharwou-
derpolder, kwamen met hun schuiten via een sluis in de
spoorput bij het station.
26
Oktober 2010
ScWa*l
Otadkumprt
p Lm£r4ifk