D e (reinver Hingen van ooi°d cfiarwoiMj He bind Elk spoorhuis of wachthuis had een eigen nummer, beginnend in Den Helder. Zo had het huis bij de overgang in Zijdewind destijds nummer 25 en bij de Oostkade in 't Waarland 26. Het station leek als twee druppels water op dat van Heerhugowaard. De eerste spoorlijnen In december 1824 werd het Noordhollandsch Kanaal tus sen Amsterdam en Den Helder in gebruik genomen. Op dat moment werd dat de belangrijkste verbinding van de hoofdstad met de noordelijkste punt van Noord-Hol land. De spoorlijn Amsterdam - Haarlem werd geopend op 20 september 1839 en was daarmee de eerste Neder landse spoorlijn. De treindienst vormde dan ook een di recte concurrent voor de bestaande trekschuit. In de jaren 1842-1847 werd de spoorlijn verlengd naar Leiden - Den Haag - Rotterdam. In de jaren daarna zouden nog vele trajecten volgen. De spoorlijn werd in fasen ge opend. Allereerst kwam het baanvak Den Helder-Alkmaar tot stand. Door aansluiting op de Alkmaar Packet, de boot verbinding via het Noordhol- landsch kanaal, ontstond al een redelijk gestroomlijnde reismogelijkheid naar Amsterdam. In de buurt van Am sterdam kon niet snel genoeg worden begonnen met de aanleg, vandaar dat de 'makkelijke stukken' eerst wer den gedaan. Op 18 december 1865 werden Alkmaar en Den Helder met elkaar verbonden. Op 1 mei 1867 kwam het traject Alkmaar-Uitgeest tot stand, op 1 november 1869 uitgebreid naar Zaandam. Pas in mei en oktober 1878 konden de treinen doorrijden tot respectievelijk Wil lemspoort en Oosterdok in Amsterdam. Helemaal onbe reikbaar was de hoofdstad niet omdat er al een lijn was aangelegd van Uitgeest naar Haarlem. Zo kon Amster dam via die omweg toch per spoor worden bereikt. Inleiding Wanneer je langs de Laanderweg in Heerhugowaard bij de Smuigel onder het spoorwegviaduct doorgaat, dan zie je rechts een doorlopende weg met de naam: Stati onslaan. Er is nu niets meer te zien maar ooit stond hier het station Noord-Scharwoude. Op het Veilingterrein in Noord-Scharwoude kon je niet echt spreken van een station maar er bestond wel degelijk een NS aanduiding Nsw-D, de aanduiding voor 'Dorp'. Alles is nu verdwe nen maar aan de hand van oude foto's laten we de al jaren verdwenen spoorverbinding weer een beetje herle ven. Grote hulp hierbij waren de foto's die Karl Möller uit Castricum beschikbaar stelde. De lijn Amsterdam-Den Helder Al in 1860 werd in een Koninklijk Besluit bekendgemaakt dat aan ene G.Morel uit Parijs een concessie was verleend voor de aanleg en exploitatie van een spoorlijn van Nieu- wediep (Den Helder) via Alkmaar en de Zaanstreek naar Amsterdam. Van verdere uitwerking van het plan kwam niets terecht. Minister Van Hall, die de spoorwegen in zijn ministerie had, besloot dat de lijn echt noodzakelijk was. De belang rijkste reden voor de aanleg van de lijn was eigenlijk de bevoorrading van de marinehaven in Den Helder en het vervoer van goederen zodra het Noordhollandsch Ka naal in de wintermaanden dichtgevroren was. Plannen voor een spoorlijn naar Den Helder waren er al langer, maar werden niet uitgevoerd omdat de overbrugging van het IJ bij Amsterdam te duur geacht werd. De spoorlijn werd uiteindelijk als onder deel van de eerste staatsaan- leg door de Staat aangelegd. De verbinding werd echter, in tegenstelling tot de andere staatslijnen, niet geëxploiteerd door Staatsspoorwegen, maar door de HSM. Zo kwam de concessie op 11 augustus 1863 in handen van de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschap pij. Oktober 2010 Cor Oudendijk De Stationslaan in vroeger dagen, om precies te zijn in 1943. Het spoorhuisje, met het nummer 29a, staat er nog steeds. 24

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Van Otterplaat tot Groenveldsweid - Langedijk | 2010 | | pagina 25