Het vrachtvervoer in de 940-1945 jaren oor Rien Kort-Rentenaar j Dentenaar Oudkarspel -Almaar Inleiding door de redactie In Langedijk had je vroeger veel bodediensten, hoofdza kelijk op Alkmaar. In de volksmond vaak de 'vrachtraaier' genoemd. Rien Kort-Rentenaar is de dochter van de vroe gere eigenaar van de bodedienst uit Oudkarspel. De naam Rentenaar en later de RE-MA (Rentenaar en Maars) zal me nigeen nog wel bekend in de oren klinken. Hoe het vroeger toeging en in het bijzonder in de oorlog, leest u hierna. Andere tijden in de Tweede Wereldoorlog J.Rentenaar had een nieuwe wagen met luchtbanden laten maken bij carrosseriebedrijf Boonacker in Oudkarspel. La ter was het de Firma Van Oversteeg. Voor de wagen liepen twee paarden. Maar op een dag werd de wagen van Rente naar en het beste paard ingevorderd door de Duitsers. Het paard was een heel lief beest: een blauwe schimmel. Toen bleef alleen de ked (klein paard) over. Rentenaar wist een oude diligence op de kop te tikken en ging daarmee verder. De andere vrachtrijders had den ook niet veel meer. Of het paard was te oud of het was ingevorderd. Die andere vrachtrij ders waren: K.Molenaar, P.Jonker (Oudkar spel), Arie v.d. Veer en Wout van den Heerik. Met de vrachtschuit van Van den Heerik gin gen ze naar Alkmaar. Met mooi weer trokken ze de boot lopend langs het jaagpad met twee man om olie uit te sparen. Met harde wind en regen gebruikten ze de motor. Ze kregen nog een beetje olie omdat het voor de voedselvoor ziening was. Met de diligence brachten ze de pakjes rond. Het was heel erg behelpen. Die schuit viel op in het kanaal Omval-Kolhorn. Door vliegtuigen werd er daardoor op gescho ten, maar gelukkig liep alles goed af. Ja, dat is tegenwoordig niet meer in te den ken, zoals het toen ging. Dit zijn mijn herin neringen aan die tijd. Alles werd vervoerd Het heette vroeger vrachtrijder en daar na bodedienst. Het was de lijn Oudkar spel-Alkmaar en ze reden met paard en wagen op één dag heen en weer. Als een klant iets te vervoeren had, dan ging er een kaart met de naam van de vrachtrijder voor het raam. Dan werd de boodschap, het pakje of het briefje opgehaald. Bijna niemand had telefoon in die tijd. Maandagmorgen kwamen ze bij Rente naar allemaal bij elkaar om het één en ander te bespreken en af te rekenen. De meeste vracht kwam uit Alkmaar. Bijna alle vracht kwam bij de grossier van daan en de meeste firma's hadden nog geen eigen vervoer. Er werd van alles vervoerd door de vrachtrijder: fietsen, kachels, rookwaren, kleding, behang en verf, zelfs ijzeren staven. Ook werd er geld bij de bank gehaald voor de fabrie ken om de lonen uit te betalen. De vrachtauto's van Rentenaar, die de bodedienst op Alkmaar verzorgde. Van de paard en wagen is helaas geen foto beschikbaar. Oktober 2010 13

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Van Otterplaat tot Groenveldsweid - Langedijk | 2010 | | pagina 14