Het vrachtvervoer in de
940-1945
jaren
oor
Rien Kort-Rentenaar
j Dentenaar
Oudkarspel -Almaar
Inleiding door de redactie
In Langedijk had je vroeger veel bodediensten, hoofdza
kelijk op Alkmaar. In de volksmond vaak de 'vrachtraaier'
genoemd. Rien Kort-Rentenaar is de dochter van de vroe
gere eigenaar van de bodedienst uit Oudkarspel. De naam
Rentenaar en later de RE-MA (Rentenaar en Maars) zal me
nigeen nog wel bekend in de oren klinken. Hoe het vroeger
toeging en in het bijzonder in de oorlog, leest u hierna.
Andere tijden in de Tweede Wereldoorlog
J.Rentenaar had een nieuwe wagen met luchtbanden laten
maken bij carrosseriebedrijf Boonacker in Oudkarspel. La
ter was het de Firma Van Oversteeg. Voor de wagen liepen
twee paarden. Maar op een dag werd de wagen van Rente
naar en het beste paard ingevorderd door de Duitsers. Het
paard was een heel lief beest: een blauwe schimmel. Toen
bleef alleen de ked (klein paard) over. Rentenaar wist een
oude diligence op de kop te tikken en ging
daarmee verder. De andere vrachtrijders had
den ook niet veel meer. Of het paard was te oud
of het was ingevorderd. Die andere vrachtrij
ders waren: K.Molenaar, P.Jonker (Oudkar
spel), Arie v.d. Veer en Wout van den Heerik.
Met de vrachtschuit van Van den Heerik gin
gen ze naar Alkmaar. Met mooi weer trokken
ze de boot lopend langs het jaagpad met twee
man om olie uit te sparen. Met harde wind en
regen gebruikten ze de motor. Ze kregen nog
een beetje olie omdat het voor de voedselvoor
ziening was. Met de diligence brachten ze de
pakjes rond. Het was heel erg behelpen. Die
schuit viel op in het kanaal Omval-Kolhorn.
Door vliegtuigen werd er daardoor op gescho
ten, maar gelukkig liep alles goed af.
Ja, dat is tegenwoordig niet meer in te den
ken, zoals het toen ging. Dit zijn mijn herin
neringen aan die tijd.
Alles werd vervoerd
Het heette vroeger vrachtrijder en daar
na bodedienst. Het was de lijn Oudkar
spel-Alkmaar en ze reden met paard en
wagen op één dag heen en weer. Als
een klant iets te vervoeren had, dan
ging er een kaart met de naam van de
vrachtrijder voor het raam. Dan werd
de boodschap, het pakje of het briefje
opgehaald. Bijna niemand had telefoon
in die tijd.
Maandagmorgen kwamen ze bij Rente
naar allemaal bij elkaar om het één en
ander te bespreken en af te rekenen. De
meeste vracht kwam uit Alkmaar. Bijna
alle vracht kwam bij de grossier van
daan en de meeste firma's hadden nog
geen eigen vervoer. Er werd van alles
vervoerd door de vrachtrijder: fietsen,
kachels, rookwaren, kleding, behang en
verf, zelfs ijzeren staven. Ook werd er
geld bij de bank gehaald voor de fabrie
ken om de lonen uit te betalen.
De vrachtauto's van Rentenaar, die de bodedienst op Alkmaar verzorgde. Van de
paard en wagen is helaas geen foto beschikbaar.
Oktober 2010
13