"Hoi is op studie": leren voor priester je dus eerst novice zodat in dat proefjaar getest kan wor den of je geschikt bent voor het kloosterleven. In een ceremoniële bijeenkomst maakt de moeder bij het begin van dat proefjaar dan de knoopjes vast van de toog van de aankomend priester. Zo wordt symbolisch de zoon als novice overgedragen aan de congregatie en blijft in het lange gewaad lopen. Kom je succesvol door het noviciaat dan volgt op het groot seminarie nog twee jaar filosofie en vier jaar theologie. Omdat de Salesianen veel belang hechten aan praktisch werk (de 19e eeuwse Italiaanse priester Bosco probeerde de positie van kansarme jongeren te versterken) en niet alleen studeren centraal stellen, is er na de twee jaar fi losofie eerst een periode van drie jaar om praktijkerva ring op te doen. Daarna pas komt de afsluitende vier jaar theologie waarna de wijding volgt als priester. Dat brengt de totale studieduur op zestien jaar! Voor een goed overzicht ziet het er bij de Salesianen sche matisch zo uit: 6 jaar kleinseminarie 1 jaar noviciaat 2 jaar filosofie 3 jaar praktijkervaring opdoen 4 jaar theologie Geloftes afleggen Op het groot seminarie komt de tijd van het afleggen van de geloftes van armoede, gehoorzaamheid en zuiverheid (het celibaat). Na het noviciaat komt de eerste tijdelijke ge lofte die drie jaar geldig is, daarna eveneens voor drie jaar de tweede tijdelijke gelofte en tenslotte de eeuwige gelofte. Jan merkt in de derde klas op veertienjarige leeftijd al dat die aankomende geloftes echt wel zwaar wegen. Hij heeft in een brief naar huis zijn Sinterklaaslijstje vermeld maar die brief is door Pater Directeur achter gehouden. Volgens punt vier van "Enkele bepalingen" moet immers alle post open aan Pater Directeur worden aangeboden én uitgereikt en bij lezing heeft hij in het Sinterklaaslijstje van Jan een fototoe stel opgemerkt. Is dat wel noodzakelijk en is dat niet veel te duur? Fotorolletjes kosten ook nog eens erg veel en Jan moet er nog maar eens over denken. Later is het bij het afleggen van de gelofte van armoede des te moeilijker als je dan dure dingen hebt. Jan beseft dat nu, stapt van het idee van een fototoestel af en past zijn lijstje aan waarna de brief wel naar huis kan worden verstuurd Derde zoon op studie De band met de Salesianen wordt steeds hechter en in Noord-Scharwoude weten deze Salesianen het huis van de Jong regelmatig te vinden voor een gezellig bezoek. In deze sfeer voelt nog een derde zoon zich in 1963 geroepen "op studie te gaan": Sjaak (1951). Drie kansen dus nu op een priesterzoon? Rekenkundig wel, maar de tijden zijn snel aan het veranderen. De maatschappelijke veranderingen in de jaren '60 brengen meer vrijheid van denken en er komt meer welvaart. De katholieke wereld verandert mee door het Tweede Vaticaans Concilie van 1962 tot 1965 die tot op dracht heeft de Kerk "bij de tijd te brengen". Zekerheden worden steeds minder zeker, opeens is het ook niet meer zo zeker dat de drie broers met zo'n lange studie doorgaan. De twijfel om door te gaan wordt steeds sterker en een voor een stappen ze eruit. Sjaak stopt na drie jaar en Jan na negen jaar. Aad is al wel zo ver dat hij de eeuwige gelofte heeft afgelegd maar ook hij stopt en treedt uit. Geen priesterzoon dus, hoe beleven de ouders dit? Is het voor hen een grote teleurstelling? Ach, die zijn ook mee veranderd en accepteren het. Aad studeert als enige wel door in de theolo gie en wordt universitair docent, ondertussen werkend aan een proefschrift. In 1990 promoveert hij daadwerkelijk tot doctor in de theologie (en eindigt later als hoogleraar) en bij die gelegenheid is het gehele gezin nog eens op de foto gezet. Om het grote verschil tussen deze twee tijdsbeelden treffend weer te geven zijn ze in dezelfde positie gefotogra feerd als in 1964, toen ter gelegenheid van het 25-jarig hu welijksfeest van hun ouders. In 1964 bestaan alle zekerhe den nog, in 1990 is Nederland en dus ook een Langedijker katholiek gezin compleet gemoderniseerd. Gaan er nu nog jongens op studie? Er zijn behoorlijk veel jongens uit Langedijk die begonnen zijn aan een priesterstudie in de 20e eeuw. Velen haakten echter vroeg of laat af, vaak al op het klein seminarie, ande ren weer op het groot seminarie. Slechts een enkeling rond de de priesterstudie volledig af en kon worden ingehaald in een open auto door de lange Dorpsstraat. Van verre werd dan met luide muziek aangekondigd dat er iets gaande was en iedereen kwam dan zijn huis uit om dit te zien. Wonend dichtbij de Katholieke Kerk (Zijperpad) renden wij dan het huis uit om op onze brug over de Voorburggracht te zien wat er aan de hand was. We hadden dan een mooi uitzicht op het gebeuren want bij de nabijgelegen pastorie stopte de stoet. Nooit zal ik het beeld van de stralende ouders ver geten die buiten trots op de foto gingen met hun priester zoon, mooi om de hele familie er diep gelukkig bij te zien staan omdat het gelukt was. Kon een enkeling omdat velen gestart waren dus nog de eindstreep halen, tegenwoordig verschijnt er niemand meer aan de start. We leven nu in een volstrekt andere tijd met andere verschijnselen en dat is heel snel gegaan deze ontwikkeling. Langedijk is gemo derniseerd in alle opzichten en kent het verschijnsel van "op studie gaan" niet meer. De uitdrukking "hoi is op studie" wordt dus ook niet meer gehoord en zal velen nu niets meer zeggen. Toch is dit een duidelijk deel van de geschiedenis van Langedijk geweest, dat jongens van twaalf jaar het dorp verlieten voor een priesteropleiding, en eigenlijk is dat nog maar heel kort geleden. Bronvermelding: - Gesprekken Aad, Jan en Sjaak de Jong - Gesprekken vader en moeder de Jong - Familiearchief de Jong 52 Oktober 2009

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Van Otterplaat tot Groenveldsweid - Langedijk | 2009 | | pagina 53