De export van groenten was van vitaal belang voor de tuin
ders. De te exporteren producten werden via die spoorrails
vervoerd naar het buitenland. "Spoorwagon" werd een in
houdsmaat. Men had een spoorwagon kool verkocht.
Een tuinder had in zijn boet zoveel spoorwagons kool lig
gen. Volgens mij ben ik maar een keer mee geweest bij het
overladen van producten in een spoorwagon.
De foto's ken ik natuurlijk wel en die geven een beeld van
het grote belang van deze voorziening.
Later dat jaar was er bijna geen vis meer te bekennen in
de polder. Kikkers hoorde je die zomer ook niet meer. Het
heeft jaren geduurd voordat de visstand en de kikkerpo
pulatie weer op sterkte waren.
Slot
Dit was mijn verhaal van Broek op Langedijk. Het zijn
mijn herinneringen. Veel zaken zijn onbelicht gebleven
omdat ze buiten mijn gezichtsveld vielen. Ik hoop dat de
prachtige foto's kunnen helpen
bij het ophalen van uw herinne
ringen aan het Broek op Lange-
dijk van de jaren zestig. Het
doet mij in ieder geval goed als
vandaag de dag de mensen nog
kunnen genieten van de foto
grafische inspanningen van Jan
Koeten van ongeveer veertig
jaar geleden.
Het vervoer per vrachtwagen
heeft het vervoer per spoor uit
eindelijk overgenomen.
Als laatste wil ik nog even stil
staan bij de Sluiskade, toen al en
nu nog steeds een bijzonder mooi
stukje Broek op Langedijk. In de
winter van '62/'63 hebben we
daar met de school geschaatst.
Een medaille heb ik niet gewon
nen, want een ster was ik zeker
niet. Kenners zullen het onge
twijfeld gekwalificeerd hebben
als krabbelen, maar mijn lol in het
schaatsen was er niet minder om.
Zo tegen het eind van de winter
zat er in de sluis erg veel vis.
De vissen kwamen allemaal hap
pend naar zuurstof aan de opper
vlakte.
Links: De Sluiskade genomen vanaf de brug over de Broeker sluis
Rechts: We draaien ons nog één keer om richting Havenplein. Aan de overkant de Prins Hendrikkade met garage Beemsterboer
en de voormalige zuurkoolfabriek van Van der Molen in het witte gebouw links
44
Oktober 2009