Zijp en Zonen, brandstoffenhandelaren
De eerste auto
Toen ik 18 was (in 1947) werd ik opgeroepen voor de dienst.
Van 1948 tot 1950 moest ik als militair naar Indonesië. Toen
ik weer thuis kwam, zei m'n vader: "Zo, een mooie vakan
tie gehad? Je kenne vandaag weer an de gang!"
We kochten toen onze eerste auto, dat ging op een aparte
manier. Bij de Kromme Brug moest ik vader altijd helpen
met de bakfiets over de brug duwen. Op een keer zei ik
tegen hem: "Waarom kopen we geen auto?"
"Veuls te duur," zei vader, "douw nou maar".
Ik liet m'n vader staan en ging lopend naar huis.
Toen hij later thuis kwam, zei hij: "Zoek maar een auto
uit". In Alkmaar heb ik een 2e-hands Fordje gekocht, een
2-tonner. Na een jaar moest er al een grotere komen: een
Austin, die was 2x zo groot. En in 1960 kocht ik weer een
Ford, een 5-tonner en liet daarvan een kiepwagen maken.
Een eigen bedrijf
In 1954 ging een kennis van ons trouwen in Uithoorn.
Er was toen nog weinig vervoer en daarom werd mij ge
vraagd om een auto te huren om de familie daar naartoe
te brengen.
In 1951 werd de Austin aangeschaft en er werd een nieuwe
schuur gebouwd.
Aly Hazes was daar bruidsmeisje en zodoende
hebben we elkaar voor het eerst ontmoet. In 1960
trouwde ik met Aly en we kregen 4 kinderen: Rol
and (1960), Edwin (1963), Norbert (1964) en Moni
que (1971)
We gingen in Oudkarspel wonen, op de hoek van
de uitvalsweg naar Waarland (Middenkoogweg),
in het huis van bakker Cees Verkroost. Hier begon
nen we onze eigen brandstoffenhandel. Mijn broers
Jaap en Dirk bleven in Zuid-Scharwoude. Na een
half jaar zijn we weer gaan samenwerken, want we
waren elkaars concurrent geworden en dat kwam
de band niet ten goede. Tien jaar hebben we in
Oudkarspel gewoond, toen zijn we verhuisd naar
Zuid-Scharwoude, naar het ouderlijk huis. Mijn
ouders zijn toen verhuisd naar Grenswoude.
Op de Spoorstraat woonde een oude petroleumboer:
Kees Peterolie (Molenaar). In 1967 kon ik zijn handel
tje overnemen en dacht zo een extraatje te verdienen.
Ik moest echter vaak voor een halve liter hele ein
den lopen en het leverde weinig tot niks op.
Na een week bracht ik de handel weer terug.
Later verkocht ik wel petroleum aan huis, die
hoofdzakelijk gebruikt werd voor oliekachels.
Einde van de steenkoolhandel
In 1971 kwam er aardgas. De verwachting was, dat
het wel tien jaar zou duren voordat de steenkool-
handel zou inzakken, maar het duurde slechts drie
jaar. We hebben de schuren gesloopt en een auto
wasserette gebouwd.
32
Oktober 2009