Zijp en Zonen, brandstoffenhandelaren De eerste auto Toen ik 18 was (in 1947) werd ik opgeroepen voor de dienst. Van 1948 tot 1950 moest ik als militair naar Indonesië. Toen ik weer thuis kwam, zei m'n vader: "Zo, een mooie vakan tie gehad? Je kenne vandaag weer an de gang!" We kochten toen onze eerste auto, dat ging op een aparte manier. Bij de Kromme Brug moest ik vader altijd helpen met de bakfiets over de brug duwen. Op een keer zei ik tegen hem: "Waarom kopen we geen auto?" "Veuls te duur," zei vader, "douw nou maar". Ik liet m'n vader staan en ging lopend naar huis. Toen hij later thuis kwam, zei hij: "Zoek maar een auto uit". In Alkmaar heb ik een 2e-hands Fordje gekocht, een 2-tonner. Na een jaar moest er al een grotere komen: een Austin, die was 2x zo groot. En in 1960 kocht ik weer een Ford, een 5-tonner en liet daarvan een kiepwagen maken. Een eigen bedrijf In 1954 ging een kennis van ons trouwen in Uithoorn. Er was toen nog weinig vervoer en daarom werd mij ge vraagd om een auto te huren om de familie daar naartoe te brengen. In 1951 werd de Austin aangeschaft en er werd een nieuwe schuur gebouwd. Aly Hazes was daar bruidsmeisje en zodoende hebben we elkaar voor het eerst ontmoet. In 1960 trouwde ik met Aly en we kregen 4 kinderen: Rol and (1960), Edwin (1963), Norbert (1964) en Moni que (1971) We gingen in Oudkarspel wonen, op de hoek van de uitvalsweg naar Waarland (Middenkoogweg), in het huis van bakker Cees Verkroost. Hier begon nen we onze eigen brandstoffenhandel. Mijn broers Jaap en Dirk bleven in Zuid-Scharwoude. Na een half jaar zijn we weer gaan samenwerken, want we waren elkaars concurrent geworden en dat kwam de band niet ten goede. Tien jaar hebben we in Oudkarspel gewoond, toen zijn we verhuisd naar Zuid-Scharwoude, naar het ouderlijk huis. Mijn ouders zijn toen verhuisd naar Grenswoude. Op de Spoorstraat woonde een oude petroleumboer: Kees Peterolie (Molenaar). In 1967 kon ik zijn handel tje overnemen en dacht zo een extraatje te verdienen. Ik moest echter vaak voor een halve liter hele ein den lopen en het leverde weinig tot niks op. Na een week bracht ik de handel weer terug. Later verkocht ik wel petroleum aan huis, die hoofdzakelijk gebruikt werd voor oliekachels. Einde van de steenkoolhandel In 1971 kwam er aardgas. De verwachting was, dat het wel tien jaar zou duren voordat de steenkool- handel zou inzakken, maar het duurde slechts drie jaar. We hebben de schuren gesloopt en een auto wasserette gebouwd. 32 Oktober 2009

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Van Otterplaat tot Groenveldsweid - Langedijk | 2009 | | pagina 33