D e veirikave rng in c lie lie Jkom. IbOHWC Wietze Dreijer Vanaf 1968 waren de ruilverkavelingwerken volop aan de gang. Men lag goed op schema en eind 1970 was de bebouwde kom van Langedijk aan de beurt. Het eerste dorp dat ermee te maken kreeg, was Oudkarspel. De firma Balder en Van Veen had het baggeren van de Voorburggracht aangenomen. Er werd een platbodem schuit in gebruik genomen met daarop een dragline ge monteerd. Deze dragline werd bediend door machinist Arie Spaans. De bagger specie werd gestort in zogenaamde on- derlossers welke met een kleine sleepboot naar de daartoe aangewezen baggerstort- plekken werden afgevoerd. Wat de bewoners vroeger niet meer konden gebruiken, werd vaak te water gegooid. Deze geheimen kwamen nu weer boven water. Ik denk dat Arie Spaans hierover heel veel zou kunnen vertellen. Na gesta dig vorderen van het uitbaggeren van de Voorburggracht kon worden begonnen met het dempen. Het hiervoor benodigde zand werd met twee cutterzuigers uit het rand meer in het Geestmerambacht gezogen. Daardoor ontstond daar een schitterend recreatiegebied. Op de in de gracht gestor te zandlaag werd een zogenaamd diepri- ool gelegd, waarop alle woningen werden aangesloten. Ook de Dorpsstraat met de daaraan liggende woningen moest worden meegenomen. Naarmate de rioolaanleg vor derde, werd de gracht afgevuld met zand. Inmiddels was de Schagerweg N245 (toen nog S3 ge noemd) richting Alkmaar tot stand gekomen en kon de Westelijke Randweg worden aangelegd. Hierop konden dan de eerste zijwegen zoals de Kerkmeerweg en de Woudmeerweg worden aangesloten. De werkzaamhe den werden uitgevoerd door de Heidemij welke het deels weer uitbesteedde aan onderaannemers. De brug bij Engelenburg in Oudkarspel overspant een met zand volgestorte Voorburggracht. Deze brug was als een van de eersten aan de beurt om gesloopt te worden. De snijbranders wisten hier wel raad mee. Naarmate de werkzaamheden vanuit Oud- karspel vorderden, had het stedenbouwkun dig bureau Wieger Bruin, Vink en Van de Kuilen opdracht gekregen om een uitbrei dingsplan te maken voor Oudkarspel. Dit bestemmingsplan, "Barnewiel" genaamd, was in de loop van 1971 gereed (zie ook het artikel over plan Barnewiel in VOTG 2006). Toen kon worden begonnen met het bouw rijp maken hetgeen door aannemersbedrijf De Vries en Van de Wiel werd uitgevoerd. Begin 1973 konden de eerste woningen aan de Kasteelstraat worden gebouwd. Op de foto, genomen van de Sint Maartenskerk zien we nog het water van het Barnewiel met daarin het zogenaamde Vrouwenlandje In 1972 waren de werkzaamheden al gevor derd tot aan de Nieuweweg (N 242). Door het dempen van de Voorburggracht en de aanleg van de kruising met de Nieuweweg ontstond een geheel gewijzigd dorpsbeeld. Het aanzien is drastisch gewijzigd, niet alleen door de ver kaveling maar ook door de sloop van de Ger. Kerk en de fabriek van Verburg en de aanleg van Industrieterrein De Mossel. Oktober 2008 43

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Van Otterplaat tot Groenveldsweid - Langedijk | 2008 | | pagina 44