xii vreemd II cad leaui De ramp op het Alkmaarder-meer: 10 juni 1956 Piet Hop ligt in Zuid-Scharwoude bij de Kooger kerk. Het graf van Herman Kuiper is er niet meer. Hannie Stoop is in 1992 uit Oudkarspel herbegraven in het graf van zijn vader op de R.K. begraafplaats in Noord- Scharwoude na toestemming van de kerk (Hannie was niet gedoopt). Vader Stoop had zijn oorspronkelijke R.K.-geloof na melijk door zijn tweede huwelijk weer opgepakt. Daarom wilde hij Hannie er graag bij. Het schuitje onderaan de steen is een stille verwijzing naar de ramp van 1956. ]m IJff Stille verwijzing naar de ramp de Geus; Maartje de Wit; Ger Kalverdijk. Foto's en documenten: Harry Klein - Nel Ootjers - Marjan Kuiper - André Kater Diverse krantenartikelen De Spoorzoeker nr. 246 van 7 juni 1956 De Spoorzoeker nr. 247 van 23 juni 1956 Van Otterplaat tot Groenveldsweid"8e jaargang, nr 1, ok tober 2002. Artikel C. Dullemond over De Langedijker jeugd vereniging "De Spoorzoekers" in de eerste jaren na de oorlog Een ramp die voor Langedijk een grote slag was. Maar ook zo'n tragedie behoort tot de Langedijker historie en vraagt om beschreven te worden zodat het niet wordt vergeten. Bronnen: Gesprekken met: Nel Ootjers; Marjan Kuiper; Aris Bouwens; Arie Kliffen; Ben de Ruyter; Harry Klein; André Kater; Ida de Waard; Mevr. Stoop-Hoogeboom; Cor Stoop; Gerda de Geus; Aafke In het verleden, zo in de jaren 1800 tot 1970, waren er in de Langedijk heel wat schuitenmakerijen. Dat was niet zo verwonderlijk want ongeveer alle vervoer ging over het water en daarvoor werden schuiten gebruikt. Als we op oude foto's kijken dan zien we vaak de smal le Dorpsstraat met daarnaast de brede Voorburggracht. Alle landbouwers beschikten over schuiten. Meestal wa ren dat van eikenhout vervaardigde schuiten, zoals het kleine akkerschuitje om dagelijks mee naar 'het land' te gaan. Voor vervoer van producten werden wat groter for maat schuiten gebruikt, zoals de halve praam, de drie kwart praam en de grote praam waarin twee paarden, een ploeg en een eg (in Langedijk een 'oit' genoemd) ge makkelijk konden worden vervoerd. Al die schuiten vergden echter onderhoud en moesten jaarlijks worden 'gehellingd' wat voor de schuitenmaker veel werk opleverde. Ook werden er op de scheepswerven nieuwe schuiten ge maakt. Dit beperkte zich echter vaak tot bovengenoemde soorten. Het waren ook vaak bepaalde families die in het vak van schuitenmaker werkzaam waren. Denk maar eens aan de familie De Wit die nog altijd op dit gebied werkzaam is in Broek op Langedijk. Namen uit het verleden waren ook de Otto's en de Keppels. Het was dan ook wel heel bijzonder dat Dirk Keppel, die een scheepswerf had rond 1830 bij de Mosselenbrug in Noord-Scharwoude, een op dracht kreeg vanuit Krommenie. Een zekere F.Olie vroeg hem om een trekschuit te maken. Een trekschuit was zo ingericht dat een bepaald aantal personen in een overdekte ruimte kon zitten. Ook was er vaak nog wat ruimte voor goederen. 64 Oktober 2007

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Van Otterplaat tot Groenveldsweid - Langedijk | 2007 | | pagina 65