xii vreemd
II cad
leaui
De ramp op het Alkmaarder-meer: 10 juni 1956
Piet Hop ligt in Zuid-Scharwoude
bij de Kooger kerk.
Het graf van Herman Kuiper is
er niet meer.
Hannie Stoop is in 1992 uit
Oudkarspel herbegraven in
het graf van zijn vader op de
R.K. begraafplaats in Noord-
Scharwoude na toestemming
van de kerk (Hannie was niet
gedoopt). Vader Stoop had zijn
oorspronkelijke R.K.-geloof na
melijk door zijn tweede huwelijk
weer opgepakt. Daarom wilde hij
Hannie er graag bij. Het schuitje
onderaan de steen is een stille
verwijzing naar de ramp van
1956.
]m IJff
Stille verwijzing naar de ramp
de Geus; Maartje de Wit; Ger Kalverdijk.
Foto's en documenten: Harry Klein - Nel Ootjers - Marjan
Kuiper - André Kater
Diverse krantenartikelen
De Spoorzoeker nr. 246 van 7 juni 1956
De Spoorzoeker nr. 247 van 23 juni 1956
Van Otterplaat tot Groenveldsweid"8e jaargang, nr 1, ok
tober 2002. Artikel C. Dullemond over De Langedijker jeugd
vereniging "De Spoorzoekers" in de eerste jaren na de oorlog
Een ramp die voor Langedijk
een grote slag was. Maar ook
zo'n tragedie behoort tot de
Langedijker historie en vraagt
om beschreven te worden zodat het niet wordt vergeten.
Bronnen:
Gesprekken met:
Nel Ootjers; Marjan Kuiper; Aris Bouwens; Arie Kliffen;
Ben de Ruyter; Harry Klein; André Kater; Ida de Waard;
Mevr. Stoop-Hoogeboom; Cor Stoop; Gerda de Geus; Aafke
In het verleden, zo in de jaren 1800 tot 1970, waren er
in de Langedijk heel wat schuitenmakerijen. Dat was
niet zo verwonderlijk want ongeveer alle vervoer ging
over het water en daarvoor werden schuiten gebruikt.
Als we op oude foto's kijken dan zien we vaak de smal
le Dorpsstraat met daarnaast de brede Voorburggracht.
Alle landbouwers beschikten over schuiten. Meestal wa
ren dat van eikenhout vervaardigde schuiten, zoals het
kleine akkerschuitje om dagelijks mee naar 'het land' te
gaan. Voor vervoer van producten werden wat groter for
maat schuiten gebruikt, zoals de halve praam, de drie
kwart praam en de grote praam waarin twee paarden,
een ploeg en een eg (in Langedijk een 'oit' genoemd) ge
makkelijk konden worden vervoerd.
Al die schuiten vergden echter onderhoud en moesten
jaarlijks worden 'gehellingd' wat voor de schuitenmaker
veel werk opleverde.
Ook werden er op de scheepswerven nieuwe schuiten ge
maakt. Dit beperkte zich echter vaak tot bovengenoemde
soorten.
Het waren ook vaak bepaalde families die in het vak van
schuitenmaker werkzaam waren. Denk maar eens aan
de familie De Wit die nog altijd op dit gebied werkzaam
is in Broek op Langedijk. Namen uit het verleden waren
ook de Otto's en de Keppels. Het was dan ook wel heel
bijzonder dat Dirk Keppel, die een scheepswerf had rond
1830 bij de Mosselenbrug in Noord-Scharwoude, een op
dracht kreeg vanuit Krommenie.
Een zekere F.Olie vroeg hem om een trekschuit te maken.
Een trekschuit was zo ingericht dat een bepaald aantal
personen in een overdekte ruimte kon zitten. Ook was er
vaak nog wat ruimte voor goederen.
64
Oktober 2007