u Een prent uit 1836 Vervoer anno 1903 BEURTSCHIPPERS Op Amsterdam: A. ten Bruggencate te Broek op Langendijk; vaart af van Broek des Maandagmiddags, van Amsterdam des Woensdagmiddags. Ligplaats te Amsterdam: Damrak 14. G. Rus te Oudkarspel; vaart af van Oudkarspel Maandag - en Donderdagmorgen vroeg; van Amsterdam Dinsdag- en Vrijdagnamiddag 1 uur precies. Ligplaats te Amsterdam: Prins Hendrikkade, bij de Martelaarsgracht. Op Alkmaar: A. Hartog te Zuidscharwoude [Maand., Vrijd. en Zaterd.] E. Waal te Oudkarspel VRACHTRIJDERS Langedijk-Alkmaar ['s morgens van L., 's middags van A.] C. Balder, Jb. Volkers, A. Schoenmaker, D. Zwakman en C. Stam. Langedijk-Schagen ['s morgens van L., 's middags van Sch.] A. Kok te Kerkbuurt. Station Noordscharwoude-Langedijk: S. Mijts te Harenkarspel [Oude Niedorper Verlaat.] Deze vrachtrijders reden deze trajecten dagelijks heen en weer, met paard en wagen. Vanaf de stations had men dus een redelijke verbin ding voor personenvervoer in richting Alkmaar en Amsterdam. Het vervoer van personen tussen de vier dorpen en Alkmaar had geen grote frequentie. In 1903 reisden nog heel weinig mensen; de bestaande verbindingen zullen voor hen voldoende zijn geweest. Het vrachtvervoer per spoor ging na 1902 een bloeitijd tegemoet door de groei van de groenteveilingen. De beurtschippers moesten het loodje leggen wegens het snellere en goedkopere transport per spoor en over de weg. De vrachtrijders zijn door de modernisering van hun wa genpark en het leveren van goede service in het vervoer van deur tot deur "blijvers" gebleken. redactie - De aquarel door J.Otto gemaakt in 1836. Links het huisje van Abraham Balder en rechts dat van Jan Zwart. We kijken in noor delijke richting naar de brug bij de latere Broeker Veiling Oktober 2007 21

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Van Otterplaat tot Groenveldsweid - Langedijk | 2007 | | pagina 22