u
Een
prent uit 1836
Vervoer anno 1903
BEURTSCHIPPERS
Op Amsterdam:
A. ten Bruggencate te Broek op Langendijk; vaart af van Broek
des Maandagmiddags, van Amsterdam des Woensdagmiddags.
Ligplaats te Amsterdam: Damrak 14.
G. Rus te Oudkarspel; vaart af van Oudkarspel Maandag -
en Donderdagmorgen vroeg; van Amsterdam Dinsdag- en
Vrijdagnamiddag 1 uur precies. Ligplaats te Amsterdam: Prins
Hendrikkade, bij de Martelaarsgracht.
Op Alkmaar:
A. Hartog te Zuidscharwoude [Maand., Vrijd. en Zaterd.]
E. Waal te Oudkarspel
VRACHTRIJDERS
Langedijk-Alkmaar ['s morgens van L., 's middags van A.] C.
Balder, Jb. Volkers, A. Schoenmaker, D. Zwakman en C. Stam.
Langedijk-Schagen ['s morgens van L., 's middags van Sch.] A.
Kok te Kerkbuurt.
Station Noordscharwoude-Langedijk:
S. Mijts te Harenkarspel [Oude Niedorper Verlaat.]
Deze vrachtrijders reden deze trajecten dagelijks heen en
weer, met paard en wagen.
Vanaf de stations had men dus een redelijke verbin
ding voor personenvervoer in richting Alkmaar en
Amsterdam.
Het vervoer van personen tussen de vier dorpen en
Alkmaar had geen grote frequentie.
In 1903 reisden nog heel weinig mensen; de bestaande
verbindingen zullen voor hen voldoende zijn geweest.
Het vrachtvervoer per spoor ging na 1902 een bloeitijd
tegemoet door de groei van de groenteveilingen.
De beurtschippers moesten het loodje leggen wegens het
snellere en goedkopere transport per spoor en over de
weg.
De vrachtrijders zijn door de modernisering van hun wa
genpark en het leveren van goede service in het vervoer
van deur tot deur "blijvers" gebleken.
redactie
-
De aquarel door J.Otto gemaakt in 1836. Links het huisje van Abraham Balder en rechts dat van Jan Zwart. We kijken in noor
delijke richting naar de brug bij de latere Broeker Veiling
Oktober 2007
21