Vervoer anno 1903 Het veilingterrein in Noord-Scharwoude met een gereedstaande stoomtrein. De almanak noemt naast het station van Noord- Scharwoude nog haltes te St. Pankras, Zijdewind, Schagerwaard, Oudesluis en Koegras. Bij deze haltes werd alleen op tijdig verzoek gestopt. Vanaf de stations Noord-Scharwoude en Heerhugowaard had men dage lijks vier doorgaande treinen van en naar Amsterdam en daarnaast nog drie van en naar Alkmaar. Blijkbaar was ook de verbinding Alkmaar-Hoorn Leeuwarden via de boot van Enkhuizen naar Stavoren van belang. Ook hiervan is de dienstregeling aanwe zig. Driemaal dagelijks was er een verbinding visa versa van Amsterdam naar Leeuwarden via station Heerhugowaard. Naast het "grote spoor" kon men ook nog reizen met de Stoomtrams Alkmaar-Purmerend-Amsterdam en Haarlem-Beverwijk-Heiloo-Alkmaar (beide acht maal per dag). De boot van de Alkmaar Packet had drie afvaar ten vanaf Alkmaar en Amsterdam. Men scheepte zich in aan de Voormeer te Alkmaar en in Amsterdam aan de de Ruyterkade. Een retour in de eerste klasse kostte één gul den, in de tweede klasse 60 cent. Hoe reisden de Langedijkers naar Alkmaar? Vanuit Langedijk waren de Tram-Omnibusdiensten, met paar- dentractie, naar Alkmaar. Op zaterdag was de dienst beperkt tot twee vertrektijden. Op zondag kon men maar één keer om 12.30 uur naar Alkmaar en kon men niet eerder terugreizen dan om 7 uur 's avonds. De andere dagen waren er drie vertrek tijden per dag. Men vertrok uit Alkmaar bij de Herberg van P. Burgering en uit Oudkarspel bij Herberg "Huize Brederoode" van G. Slotemaker. De trip van Oudkarspel naar Alkmaar kostte 35 cent; voor een retour Broek op Langedijk-Alkmaar moest men 45 cent neertellen. Goederenvervoer. Keizer schrijft in zijn almanak over de feestelijke opening van de toevoerlijn in 1902: Een heerlijke zomerdag. Van elke woning wappert de driekleur; een druk en gezellig verkeer op de straat; vro lijke, opgewekte stemming op ieders gelaat zichtbaar; volop muziek; overal blijdschap; over alles een glans van vergenoegdheid; de gehele gemeente volop in feest- dosch. Zoo was het op donderdag 19 juni in de gemeente Broek op Langendijk bij gelegenheid van de opening der nieuwe toevoerlijn. Dit was de eerste directe verbinding van een groentevei ling met het landelijke spoorwegnet ter wereld! Het resterende goederenvervoer was in handen van beurtschippers en vrachtrijders. De almanak noemt: 20 Oktober 2007

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Van Otterplaat tot Groenveldsweid - Langedijk | 2007 | | pagina 21