Belevenissen van een bakkersfamilie
niet te veel berekenden.
We hadden net daarvoor het brood een cent duurder
gemaakt (het was daardoor één of twee centen duurder
dan in Heerhugowaard).
Ik heb een heel pleidooi gehouden over ons drukke werk
in de bakkerij, dat we als kleine zelfstandigen zo veel
uren maakten en of dat niet rechtvaardigde, dat we een
redelijke prijs vroegen.
Ik merkte ook nog op, dat het me verbaasde, dat er twee
heren helemaal met een auto uit Den Haag kwamen om
ons te controleren (ik wist wel, dat ze niet alleen voor
ónze bakkerij kwamen). Ze vroegen nog of ze de bakker
te spreken konden krijgen, maar ik zei dat die ergens in
de wijk zat en dus niet te vinden was. Ik beloofde dat ik
een prijslijst zou ophangen. De heren vertrokken en ik
heb er nooit meer iets van gehoord.
Cor met de bakkerskar voor de bakkerij, 1956-1957
Rond 1960 kochten we een Berini. Daar zat een grote
mand achterop en twee fietstassen en een klein mandje
die met een spijker was opgehangen aan de grote mand.
In 1964 kochten we een Mercedes Benz voor negenhon
derd gulden. Vaak kreeg ik de auto niet aan de praat, dan
moest Gré er aan te pas komen, haar lukte het wél, al had
ze nooit rijles gehad.
Op een dag stond ik geparkeerd voor warenhuis Kool, ik Warme Bakker Rood nadat de muur was bepleisterd.
was aan het venten op de Pikstraat (nu de
Werfstraat; red.). Jaap Kuin ging net naar
huis, maar het was glad en met zijn auto
gleed hij tegen onze auto aan. Dat was het
einde van de Mercedes. Later hebben we
bij garage Hoogeboom een Opel-bestel
gekocht.
Keuringsdienst van Waren
Gré: Rond 1960 kwam er de Keurings
dienst van Waren. Er kwamen regels
over aan welke eisen de bakkerij moest
voldoen. Wij stonden achter veel van die
regels. Er moest bijvoorbeeld een beton
nen vloer komen, later moest deze bete
geld worden. Ook moesten de muren
betegeld worden en nog weer later moes
ten de machines worden beschermd om
ze veilig te kunnen bedienen. Anno 2006 vent bakker Rood nog steeds met de electrische bezorgwagen in de
Regelmatig werd er door de Keurings- Willem de Zwijgerstraat (foto Tanja Kuiper)
dienst gecontroleerd. Ook kwam er een
controle op de verkoopprijzen. Op een dag, ik denk in Vijfentwintig bakkers!
1963, kwamen er twee heren met een auto uit Den Haag. Cor: In Langedijk waren vijfentwintig bakkers. Er was
Ze waren van het Ministerie van Landbouw en Visserij en dus veel concurrentie, het was soms bedelen bij de klant.
ze kwamen controleren of er een prijslijst hing en of we En er werd ook gekeken naar welk geloof je had.
Cor: We hadden twee bakfietsen en een transportfiets. 's
Morgens gebruikten we de bakfietsen en 's middags de
transportfiets voor buitenom (tot half vijf - vijf uur was
je onderweg). De transportfiets was handig voor over de
bruggetjes, maar de bakfiets gebruikte je daar ook voor,
dan kon je met twee manden de bruggen over lopen.
12
Oktober 2006