^Motorc ILuiive door Jan IJff Inleiding In het begin van het jaar 1900 kwam de auto als vervoer middel op de markt. Dit was echter voor de meeste mensen een zeer luxe en kostbaar bezit. Een fiets was in die jaren al een rijk bezit en werd als iets kostbaars beschouwd. Men was immers gewend om heel veel te voet te doen. Op een kaartje uit 1865 van het dorp Zuid-Scharwoude is te zien dat de afstand wordt aangegeven in "een halfuur gaans" waarbij men dus uitging van een half uur lopen. Kijkend naar de schaal op het kaartje kon je van Broek tot Noord-Scharwoude in een kwartier dus afleggen. Een fiets was dus al heel wat. Opkomst motorfiets Ongeveer gelijktijdig met de opkomst van de auto kwam men ook op de gedachte om de fiets te motoriseren. Dit kon echter eerst nadat een licht soort motor was gebouwd welke geschikt was voor plaatsing op de fiets. De gedachte hierachter was dat de auto voor velen een on haalbare en te kostbare zaak was en dat de motorfiets voor de gewone man haalbaar moest zijn. Uitgegaan werd van een lichte benzinemotor. Allerlei ver beteringen in de constructie werden aangebracht, zoals de trapas welke werd vervangen door voetpedalen. Er werden kleinere wielen gebruikt en zwaardere banden en er volgden nog vele verbeteringen. Bijvoorbeeld een voorvork die verend werd gemaakt om de oneffenheden in het wegdek zoveel mogelijk te beper ken. Tegenwoordig is ook het achterwiel verend bevestigd. Zoetjes aan werd de motor populair en deed haar intrede, maar voor de gewone man bleef het een kostbare aanschaf en kon het tot een elitesport worden gerekend. Het dorp Zuid-Scharwoude in 1865. Rechtsonder staat de schaal aangegeven en daaronder de streep van een half uur gaans. Oktober 2005 43 ,SpO(rr-n>ey Stroairui Ullü Kmp«l OUD KARSHEL iVOORU-S Vffh It WO VI) K Soortlf,' Soharwoudr HUGO WAARD BROEK op jy GE DIJK fflrpdt op L&ii|edijk Koedijk Sf Panera*

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Van Otterplaat tot Groenveldsweid - Langedijk | 2005 | | pagina 44