Meester Dullemond van de ULO in Noord-Scharwoude Vader als leraar en mens Vader was een geboren onderwijzer. Hij straalde gezag uit en kon goed orde houden. Als hoofd van de school straalde dat gezag ook uit naar de overige leerkrachten. Toch was hij niet overdreven streng en in Bodegraven en Zwammerdam brak hij al met de traditie van strak ke discipline op school. Hij had oog voor de problemen van zijn leerlingen, op school en thuis. Hij was rechtlij nig in zijn denken en hij was principieel. Eens kwam in Zwammerdam een man bij hem op bezoek die zijn zoon tje van school wilde halen vanwege een bepaalde affaire. Hij wist dat dan het leerlingenaantal onder het vereiste minimum zou komen, zodat de school opgeheven zou moeten worden en daar dreigde hij ook mee. Vader gaf geen krimp en werkte de man de deur uit. De school bleef bestaan. De school was alles voor vader. Altijd moest iets "na vie ren" (i.e. na schooltijd) geregeld worden. Behalve werk nakijken en vergaderen moest hij als hoofd van de school ook de inschrijving van nieuwe leerlingen regelen, moest hij roosters maken en moesten ook lijsten ingevuld wor den voor het Bureau voor de Statistiek. Roosters maken was moeilijk werk. Daar was hij tijden mee bezig. Met de wensen van iedere onderwijzer moest rekening gehouden worden. Dan waren er ouderavonden waar ieder ouder zijn zegje kon doen of vragen kon stellen. Ook de zorg voor nieuwe leerkrachten hield hem bezig want er was nogal wat verloop. Veel onderwijzers passeerden de re vue: Wiersma, Zwagerman, Schotsman, de Jong, Blaauw, Righarts, Hoogvorst, Jellema, Mink, Hermans, Cornelisse, Kreule. Ik ben er vast een heleboel vergeten. Schoolreizen moesten worden georganiseerd, evenals schoolkampen. Vader was lid van "Het Nut" (Maatschappij tot Nut van het Algemeen) maar hij wilde geen lid zijn van andere verenigingen. Ook nam hij afstand van zaken die de Kerk aangingen, ofschoon hij het goed met de NH-predikant Ds. Nell kon vinden. Wat in de bijbel stond vond hij maar onzin, maar in ons gezin werd gebeden en gedankt bij de maaltijden en hij las zelfs voor uit de kinderbijbel. Kennis van de bijbelverhalen behoorde bij de opvoe ding. Door zijn negatieve houding ten opzichte van de Kerk isoleerde hij zich wel wat van de wereld om hem heen en kreeg hij het verwijt een "aartsindividu alist" te zijn. Huize Dullemond werd niet voor niets met een bunker vergeleken. Mensen uit het dorp kwamen niet veel bij ons op bezoek. Af en toe col lega's, maar de omgang was altijd heel vormelijk en in veel rook gehuld. Alcoholische dranken kwamen niet of heel zelden op tafel. Ik herinner me dat hij eens thuiskwam met een pot "boerenjongens" waar hij erg van genoot. Vader schuwde publieke optredens, wist ook met zijn figuur geen raad als hij bij een bepaald jubileum of bij zijn afscheid eens in het zonnetje gezet werd. Dat straalde natuurlijk ook af op zijn kinderen. Bij verjaardagen van de kinderen kwamen geen klas se- of leeftijdsgenootjes op bezoek en ik herinner me niet dat ik ooit bij anderen op verjaardag kwam. De school aan de Dorpsstraat werd op een gegeven ogen blik met zijn drie lokalen te klein en er moest uitgezien worden naar extra ruimte. Die werd o.a. gevonden in de "consistoriekamer" aan de Kerklaan, eigenlijk een klein huisje waarvan de woonkamer als klassenlokaal werd gebruikt voor de zondagsschool. In het begin van de ja ren '50 kwam de nieuwe openbare ULO-school aan de Kerklaan in gebruik. Vanwege het toenemende aantal leerlingen werden later lokalen bijgebouwd. In 1955 ver huisde ons gezin naar een ambtswoning die bij de school gebouwd werd. Hobby's had vader nauwelijks. In zijn jeugd biljartte hij met schippers die in het café als onderdeel van het sluis- huis een biertje kwamen drinken. Later kocht hij voor zichzelf een klein formaat biljart. Hij las veel maar wat hij las moest zijn kennis verrijken. Romans las hij zelden maar hij kon intens genieten van de "Kronkels" in Het Parool. De krant spelde hij. Hij hield niet van gewone spelletjes en dus speelde hij nooit met zijn kinderen. Maar hij knutselde wel voor hen: hij maakte een grote zandbak achter in de tuin, maakte een kijkdoos van een krijtkistje, zette een poppenkast in elkaar en maakte speciaal voor mij een "gasfabriekje" uit een Goudse pijp. Ook legde hij uit hoe je bepaalde natuurverschijnselen kon verklaren en maakte hij silhouettekeningen van ons die hij later met een zelfgebouwde pantograaf tot hand zame proporties verkleinde. Hij legde de werking uit van een stereoscoop en een sextant en demonstreerde de wer king van een stoommachine. Op het Waterlooplein in Amsterdam kocht hij soms inte ressante voorwerpen. Verder zette hij hakken en zolen on der de schoenen van iedereen in het gezin en was hij veel bezig met het repareren van fietsen. Filmen deed hij ook graag: hij was al ver voor de oorlog in het bezit van één van de allereerste filmprojectoren voor huiselijk gebruik, de Pathé Baby. De filmvoorstellingen die hij gaf waren al tijd een feest. Schoolreis naar Ameland, 1936. Het hotel in Nes waar de leerlingen werden ondergebracht. (foto coll.C.Dullemond) 38 Oktober 2005

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Van Otterplaat tot Groenveldsweid - Langedijk | 2005 | | pagina 39