Een vrouw achter het stuur.
Een dagje uit naar Bergen, hier voor
Duinvermaak in 1920.
V.l.n.r.: opa Zeeman, Arie v.d.Veer,
Dieuwertje Zeeman-Stam,
vader Gerrit achter het stuur, vrouw
v.d.Veer, Henk v.d.Veer, Gré v.d.Veer,
Engeltje Zeeman, Els Zeeman, Gerard
Zeeman sr.
Ik mocht gelijk met alles rijden, ook
een motorfiets en een vrachtwagen.
Daar ben ik altijd wel trots op ge
weest, maar toen ik 70 werd, ben ik
afgekeurd voor de vrachtwagen.
Maar toen ik nog geen rijbewijs had,
mocht ik wel al achter mijn vader
aanrijden om koolsnijders naar de
Anna Paulownapolder te brengen.
Nel Spanjaart had nog eerder haar
rijbewijs, en ze had een Amilcar,
dat was een éénpersoonsauto met
open dak.
Er waren nog amper luxe wagens.
Je kon bij mijn vader een auto hu
ren, of ergens naartoe gebracht
worden, we noemden dat toen nog
geen taxi's.
53
Nel Spanjaart
in haar Amilcar in 1934/35.
Een luxe auto kostte 5 cent per kilo
meter en voor 10 gulden kon je de
hele week een auto huren.
Als ik iemand moest wegbrengen,
was het soms moeilijk om de weg
terug te vinden, omdat er nog geen
wegwijzers waren.
16 Oktober 2004
Gerrit Hoogeboom in zijn Minerva voor de garage.
In de oorlog hadden we anti-plof
banden, die maakte mijn broer Niek.
Op een gegeven moment werden
er veertig oude banden meegeno
men door de Duitsers. Ook hadden
we motorfietsen op zolder van Jo
Spanjaart, die zijn ook weggehaald.
Oorlogstijd.