Een vrouw achter het stuur. Een dagje uit naar Bergen, hier voor Duinvermaak in 1920. V.l.n.r.: opa Zeeman, Arie v.d.Veer, Dieuwertje Zeeman-Stam, vader Gerrit achter het stuur, vrouw v.d.Veer, Henk v.d.Veer, Gré v.d.Veer, Engeltje Zeeman, Els Zeeman, Gerard Zeeman sr. Ik mocht gelijk met alles rijden, ook een motorfiets en een vrachtwagen. Daar ben ik altijd wel trots op ge weest, maar toen ik 70 werd, ben ik afgekeurd voor de vrachtwagen. Maar toen ik nog geen rijbewijs had, mocht ik wel al achter mijn vader aanrijden om koolsnijders naar de Anna Paulownapolder te brengen. Nel Spanjaart had nog eerder haar rijbewijs, en ze had een Amilcar, dat was een éénpersoonsauto met open dak. Er waren nog amper luxe wagens. Je kon bij mijn vader een auto hu ren, of ergens naartoe gebracht worden, we noemden dat toen nog geen taxi's. 53 Nel Spanjaart in haar Amilcar in 1934/35. Een luxe auto kostte 5 cent per kilo meter en voor 10 gulden kon je de hele week een auto huren. Als ik iemand moest wegbrengen, was het soms moeilijk om de weg terug te vinden, omdat er nog geen wegwijzers waren. 16 Oktober 2004 Gerrit Hoogeboom in zijn Minerva voor de garage. In de oorlog hadden we anti-plof banden, die maakte mijn broer Niek. Op een gegeven moment werden er veertig oude banden meegeno men door de Duitsers. Ook hadden we motorfietsen op zolder van Jo Spanjaart, die zijn ook weggehaald. Oorlogstijd.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Van Otterplaat tot Groenveldsweid - Langedijk | 2004 | | pagina 17