Historische terugblik autobusvervoer Langedijk De gekozen plaats ligt in de directe nabijheid van het station. In de kantoorruimte wordt het reisbureau gehuis vest. Het verkopen van autotochten, vakantie-uitstapjes en vakantiereizen zijn een steeds belangrijker product geworden. Er wordt gekozen voor een 'professionele' aanpak en met gaat een samenwerkingsverband aan met de heer C. ten Bruggencate uit Heiloo een erkende auto riteit op het gebied van vakantiereizen, een éénmans reis bureau. Door de ingrijpende economische crisis die ontstond na de beurskrach op 24 oktober 1929 in Amerika was er in de eerste helft van de dertiger jaren een sterke teruggang in onze economie met een onvermijdelijke invloed op het al dan niet overleven van de vele kleine autobusonder nemingen. De behoeften tot samenwerking/samengaan van ondernemingen werd steeds sterker en ook nood zakelijker. Het eindresultaat van deze gesprekken was de oprichting van de N.V. HABO - Noord Scharwoude op 11 juni 1932, door de bovengenoemde deelnemende bedrijven. Geplaatst kapitaal: fl. 100.000, Directie P. Kok - ondernemer te Noord-Scharwoude. J. Tuinman - ondernemer te Alkmaar. G. Boon - ondernemer te Medemblik. W. Keetman Jr. - ondernemer te Winkel. Commissarissen: J. Wilken - ondernemer te Alkmaar. J.S. Schoorl - ondernemer/veehouder te Barsingerhorn. A. Kooy - ondernemer/carrosseriebouwer te Oudkarspel. De verleende concessies van de genoemde deelnemende bedrijven werden door Gedeputeerde Staten ingetrok ken. Vier nieuwe Renault autobus sen van de NV HABO Noord- Scharwoude-Alkmaar staan gereed voor aflevering voor de carrosseriefabriek van de Fa.Hainje te Heerenveen. Een nieuwe concessie werd verleend voor het uitvoeren van de navolgende lijnen: Mede door de al eerder genoemde affaire met betrekking tot de concessieaanvrage van de N.V. ATO, ontstonden er in 1931 oriënterende gesprekken over mogelijk samen werken/ samengaan tussen de bedrijven; Fa. Keetman en Schoorl - Winkel (1925: Fa. Rus en Zomer - Heerhugowaard overge nomen). (1927: Fa. J. Biersteker - D. Jonker - Nieuwe Niedorp overgenomen). Fa. Kok, Tuinman en Wilken - Noord- Sch arvvoude/Alk maar G. Boon - Medemblik P Deulekom Azn - Schagen. Fa. A. Spoor - E. Spaans - Harenkarspel (1931: G.Ligthart - Zijdewind overgenomen). (1932: W.Busker en Quax - Zijdewind overgeno men). C. Pijper - Spanbroek 1. Schagen - Valkkoog - Sint Maarten - Stroet - Dirkshorn - Oudkarspel - Noord- Scharwoude - Zuid-Scharwoude - Broek op Langedijk - Sint Pancras - Koedijk - Alkmaar (15 diensten per dag). 2 Medemblik - Almersdorp - Lambertschaag - Aartswoud - Gouw - Hoogwoud - Langereis - Veenhuizen - Verlaat - Noord-Scharwoude - Oudkarspel - Kalverdijk - Warmenhuizen - Schoorldam - Schoorl - Groet - Camperduin (7 diensten per dag). 3. Stadsdienst gemeente Alkmaar, onder de naam C.V. Stadsverkeer (van 1938 tot 1 januari 1942). Mede door de moordende concurrentie tijdens de crisis jaren werd door de rijksoverheid eind dertiger jaren ingegrepen door middel van de Wet Autovervoer Personen (afgekort W.A.P.). De uitvoering van de wet werd toevertrouwd aan de Commissie Vergunningen Personenvervoer (C.V.P.), met als uitgangspunt de vorming van krachtige streekvervoerbedrijven. Dat wilde Oktober 2003 39

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Van Otterplaat tot Groenveldsweid - Langedijk | 2003 | | pagina 41