Historische terugblik autobusvervoer Langedijk
De gekozen plaats ligt in de directe nabijheid van het
station. In de kantoorruimte wordt het reisbureau gehuis
vest. Het verkopen van autotochten, vakantie-uitstapjes
en vakantiereizen zijn een steeds belangrijker product
geworden. Er wordt gekozen voor een 'professionele'
aanpak en met gaat een samenwerkingsverband aan met
de heer C. ten Bruggencate uit Heiloo een erkende auto
riteit op het gebied van vakantiereizen, een éénmans reis
bureau.
Door de ingrijpende economische crisis die ontstond na
de beurskrach op 24 oktober 1929 in Amerika was er in de
eerste helft van de dertiger jaren een sterke teruggang in
onze economie met een onvermijdelijke invloed op het al
dan niet overleven van de vele kleine autobusonder
nemingen. De behoeften tot samenwerking/samengaan
van ondernemingen werd steeds sterker en ook nood
zakelijker.
Het eindresultaat van deze gesprekken was de oprichting
van de N.V. HABO - Noord Scharwoude op 11 juni 1932,
door de bovengenoemde deelnemende bedrijven.
Geplaatst kapitaal: fl. 100.000,
Directie
P. Kok - ondernemer te Noord-Scharwoude.
J. Tuinman - ondernemer te Alkmaar.
G. Boon - ondernemer te Medemblik.
W. Keetman Jr. - ondernemer te Winkel.
Commissarissen:
J. Wilken - ondernemer te Alkmaar.
J.S. Schoorl - ondernemer/veehouder te
Barsingerhorn.
A. Kooy - ondernemer/carrosseriebouwer te
Oudkarspel.
De verleende concessies van de genoemde deelnemende
bedrijven werden door Gedeputeerde Staten ingetrok
ken.
Vier nieuwe Renault autobus
sen van de NV HABO Noord-
Scharwoude-Alkmaar staan
gereed voor aflevering voor de
carrosseriefabriek van de
Fa.Hainje te Heerenveen.
Een nieuwe concessie werd
verleend voor het uitvoeren
van de navolgende lijnen:
Mede door de al eerder genoemde affaire met betrekking
tot de concessieaanvrage van de N.V. ATO, ontstonden er
in 1931 oriënterende gesprekken over mogelijk samen
werken/ samengaan tussen de bedrijven;
Fa. Keetman en Schoorl - Winkel
(1925: Fa. Rus en Zomer - Heerhugowaard overge
nomen).
(1927: Fa. J. Biersteker - D. Jonker - Nieuwe
Niedorp overgenomen).
Fa. Kok, Tuinman en Wilken - Noord-
Sch arvvoude/Alk maar
G. Boon - Medemblik
P Deulekom Azn - Schagen.
Fa. A. Spoor - E. Spaans - Harenkarspel
(1931: G.Ligthart - Zijdewind overgenomen).
(1932: W.Busker en Quax - Zijdewind overgeno
men).
C. Pijper - Spanbroek
1. Schagen - Valkkoog - Sint
Maarten - Stroet -
Dirkshorn - Oudkarspel -
Noord- Scharwoude -
Zuid-Scharwoude - Broek
op Langedijk - Sint
Pancras - Koedijk -
Alkmaar (15 diensten per
dag).
2 Medemblik - Almersdorp - Lambertschaag -
Aartswoud - Gouw - Hoogwoud -
Langereis - Veenhuizen - Verlaat - Noord-Scharwoude
- Oudkarspel -
Kalverdijk - Warmenhuizen - Schoorldam - Schoorl -
Groet - Camperduin
(7 diensten per dag).
3. Stadsdienst gemeente Alkmaar, onder de naam C.V.
Stadsverkeer (van 1938
tot 1 januari 1942).
Mede door de moordende concurrentie tijdens de crisis
jaren werd door de rijksoverheid eind dertiger jaren
ingegrepen door middel van de Wet Autovervoer
Personen (afgekort W.A.P.). De uitvoering van de wet
werd toevertrouwd aan de Commissie Vergunningen
Personenvervoer (C.V.P.), met als uitgangspunt de
vorming van krachtige streekvervoerbedrijven. Dat wilde
Oktober 2003
39